چرا میلیاردرها در صنعت فضایی سرمایه‌گذاری می‌کنند؟

0 610

طی جلسه‌ای که اخیرا در کاخ سفید بین ریاست جمهوری آمریکا و برخی فعالان بخش خصوصی فضایی آمریکا برگزار شد، ترامپ موفقیت‌های اخیر این شرکت‌ها از جمله اسپیس ایکس را ستایش کرد و گفت: «پولدارها…اونا راکت‌های فضایی دوست دارن.» وی این سخنان را در حالی عنوان کرد که تعدادی ماکت ماهواره‌بر روی میزش قرار داشت و افزود: «اینجوری بهتره، بهتر از اینه که ما بهشون بودجه بدیم.» سخنان ترامپ به موفقیت اخیر اسپیس ایکس در پرتاب حامل فضایی فالکون هووی (Falcon Heavy) اشاره داشت که این شرکت موفق شد دو بوستر از سه بوستر این حامل فضایی را با موفقیت فرود آورد.

با توجه به این که صنعت فضایی در سال‌های اخیر توجهات زیادی را به خود جلب کرده، پول زیادی هم به این صنعت سرازیر شده است. خصوصا سال گذشته که سرمایه‌گذاران خصوصی بیش از 2.5 میلیارد دلار در استارت‌آپ‌های فضایی سرمایه‌گذاری کردند و با توجه به گزارش موسسه برایس (Bryce Space and Technology) سومین سال پیاپی را در جذب سرمایه قابل توجه توسط این بخش رقم زدند. اگرچه در سال گذشته میلادی مجموع سرمایه جذب‌شده کمی از دو سال قبل کمتر بوده چرا که به عنوان مثال در سال 2016 دو قرارداد 1 میلیارد دلاری در این حوزه به امضا رسید.

اما تعداد سرمایه‌گذاران فضایی در سال ۲۰۱۷ افزایش قابل توجهی داشته است. طبق گزارش موسسه برایس تعداد قراردادهای ثبت‌شده ۷۰درصد افزایش داشته که نشان می‌دهد دیگر سرمایه‌گذاری در بخش فضایی ریسک تلقی نمی‌شود. کریسا کریستنسن (Carissa Christensen) مدیر و موسس برایس می‌گوید این افزایش بخاطر این نیست که فضا جذاب است؛ بلکه به این علت است که سرمایه‌گذاران معتقدند که بازگشت سرمایه در این صنعت قطعیست.

برای سال‌ها، صنعت فضایی خصوصی توسط تعداد اندکی میلیاردر از جمله ایلان ماسک (Elon Musk) تامین بودجه می‌شد. وی پیش از این که از قراردادهای دولتی چندین میلیارد دلار بودجه جذب کند ۱۰۰ میلیون دلار از دارایی خودش را در شرکت اسپیس ایکس سرمایه‌گذاری کرده بود. سال گذشته نیز جف بزوس (Jeffrey P. Bezos) مدیر آمازون و مالک بلو اوریجین (Blue Origin) از برنامه خود برای اختصاص سالانه یک میلیارد دلار بودجه به این شرکت خبر داد. از دیگر سرمایه‌گذاران این عرصه می‌توان به ریچارد برانسون (Richard Branson)، پاول آلن (Paul Allen)، مارک کوبان (Mark Cuban) و آندریسن هوروویتز (Andreessen Horowitz) اشاره کرد که در زمینه‌های توریسم فضایی، اینترنت فضایی و ماهواره‌برهای چاپ سه‌بعدی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

این بازار رو به رشد توجه ترامپ را نیز جلب کرده و وی قصد دارد همکاری دولت آمریکا را با بخش خصوصی فضایی افزایش دهد. وی با اشاره به حامل فضایی فالکون هووی گفت اگر دولت آمریکا حامل مشابهی می‌ساخت هزینه آن ۴۰ تا ۵۰ برابر بیشتر می‌شد.

منبع washingtonpost
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6703
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها