1393/10/08

اجرایی سازی بخش فضایی سند جامع توسعه هوافضای کشور بررسی شد

جلسه 147 کارگروه مشورتی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست دکتر منصور کبگانیان، قائم مقام این ستاد در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. در بخش مربوط به برنامه‌های توسعه زیرساخت‌های فضایی و اجرایی سازی اهداف کلان در حوزه فضایی نیز برنامه مخابرات فضایی، سنجش از دور، اکتشافات...
اجرایی سازی بخش فضایی سند جامع توسعه هوافضای کشور بررسی شد
جلسه 147 کارگروه مشورتی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست دکتر منصور کبگانیان، قائم مقام این ستاد در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. در بخش مربوط به برنامه‌های توسعه زیرساخت‌های فضایی و اجرایی سازی اهداف کلان در حوزه فضایی نیز برنامه مخابرات فضایی، سنجش از دور، اکتشافات و زیست فضایی و برنامه موقعیت‌یابی و ناوبری مورد اشاره قرار گرفته است. همچنین طراحی، ساخت، پرتاب و بهره برداری از ماهواره در مدار زمین آهنگ و دیگر ماهواره‌ها با کاربردهای ارتباطات و سنجش از دور، دستیابی به خدمات و زیرساختهای ارتباطات فضاپایه در جهت تامین نیازمندی‌ها، از دیگر اهداف کلان حوزه فضایی سند جامع توسعه هوافضای کشور است.
منبع: ایسنا

داخلی |

نظر شما

پربازدیدکننده ترین خبر

از ناو سرنشین‌دار آینده روسیه چه می دانیم؟

سازمان فضایی روسیه سال‌ها به‌دنبال جایگزینی برای ناو کهنسال سایوز (Soyuz) بود اما به قول مرحوم گئورگی گرچکو (Georgy Grechko) این سفینه به قدری هوشمندانه طراحی شده که هیچ پیشنهادی نتوانست امتیاز فوق العاده‌ای نسبت به آن داشته باشد. شاید بتوان گفت نخستین قدم عملی، ساخت سفینه‌ای بانام بخش بازگشتی (Vozvraschaemyi Apparat به روسی: Возвращаемый Аппарат) باشد که تحت نام کاسموس(Cosmos) به فضا پرتاب شدند و نمونه کامل آن کاسموس ۱۴۳۳ در ۲ مارس ۱۹۸۳بود که به ایستگاه مداری سالیوت-۷ (Salyut-7) پیوست. این سفینه که هیچگاه برای حمل انسان به‌کار نرفت، در اصل توسط دفتر طراحی چلومی برای به‌کارگیری در یک نوع ناو نظامی طراحی و ساخته شده بود. به هر حال هیچکدام از طرح‌های ارائه شده نتوانستند سایوز را جانشینی کنند و سایوز نیز طی سالیان خدمت خود تغییرات کیفی بسیاری داشت. در سال‌های آغاز قرن ۲۱، مسئولان سازمان فضایی روسیه (Roscosmos) به‌طور جدی به فکر جانشینی برای آن افتادند. به همین دلیل به شرکت‌های سازنده ناوهای کیهانی در روسیه پیشنهاد این کار را دادند. از بین طرح‌های ارائه شده، در سال ۲۰۰۹، سفینه پیشنهادی شرکت صنایع فضایی انرگیا (Energia) به عنوان بهترین نمونه پذیرفته شد. در ژوئن سال بعد طرح مقدماتی انرگیا به مقامات دولتی ارائه شد و به تصویب رسید.