رقابت زاکربرگ و ایلان ماسک در پرتاب ماهواره اینترنتی

0 702

در پی شایعه همکاری فیسبوک (Facebook) با یک شرکت رایانه‌ای، اکنون صحبت‌هایی در مورد پرتاب  ماهواره اینترنتی توسط این دو شریک شکل گرفته است.ممکن است فیسبوک در زمینه پرتاب ماهواره‌های اینترنتی، با ایلان ماسک (Elon musk) وارد رقابت سختی شود.
گفته شده فیس‌بوک قصد دارد یک ماهواره آزمایشی چند میلیون دلاری به نام آتنا (Athena) را به فضا پرتاب کند.
اگر این موضوع ثابت شود، آتنا، امکان دستیابی گسترده به نواحی شناخته‌شده و ناشناخته جهان را فراهم خواهد کرد. به‌خصوص اینکه علاقه عمومی به آزمایش ماهواره آتنا، بسیار زیاد است.
شرکت پوینت‌ویو (PointView)، یک شرکت رایانه‌ای است که ماهواره‌های LEO را با استفاده از فرکانس‌های موج میلی‌متر ارزیابی می‌کند تا به نواحی شناخته‌شده و ناشناخته جهان دست یابد.
به گفته مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) آمریکا، اکنون این باور وجود دارد که این شرکت در حال همکاری مخفیانه با فیسبوک است.


نشانه‌های زیادی حاکی از این هستند که فیسبوک با پوینت ویو در ارتباط است و آن‌ها در مواردی چون اعضای پرسنل با یکدیگر شریک هستند. پوینت‌ویو، سه محل یا ایستگاه زمینی را نیز مشخص کرده که داده‌ها را به آتنا می‌فرستند یا از آن دریافت می‌کنند.
IEEE اشاره کرد «یکی از این پارک‌های تجاری در محله نورثریج در همسایگی لس‌آنجلس قرار دارد؛ یعنی جایی که فضاهای اداری فیسبوک در آن واقع است. این موضوع، شک ما را در مورد ارتباط پوینت‌ویو با این غول رسانه اجتماعی، به یقین تبدیل می‌کند.»
پوینت‌ویو امیدوار است در سال ۲۰۱۹، آتنا را به عنوان بخشی از یک دوره آزمایشی دو ساله به فضا پرتاب کند. این پروژه در صورت عملی شدن، تهدید بزرگی برای ماهواره‌های اسپیس‌ایکس (SpaceX) و وان‌وب (One web) خواهد بود.
آتنا از سیگنال‌های امواج رادیویی با فرکانس بالا استفاده می‌کند که به سرعت بالای مورد نیاز برای شبکه‌های اینترنتی 5G می‌انجامد و در نتیجه، اسپیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک را که هدف آن، ساخت ماهواره‌هایی با سرعت گیگابایت است، شکست می‌دهد.

لازم به ذکر است که فیسبوک قبلا نیز در زمینه ارائه اینترنت فعالیت‌هایی داشته است و از سال 2014 در زمینه ساخت پهپادهای خورشیدی با قابلیت ارائه اینترنت در شعاع 20 کیلومتری فعالیت می‌کند. این شرکت اواخر ماه گذشته میلادی از آماده شدن این پهپادها برای پرواز آزمایشی خبر داد.

منبع خبرگزاری ایستنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6649
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها