1397/02/15

تلسکوپ‌های فضایی ماژولار که در فضا مونتاژ می‌شوند

شاید تاخیر در پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb) همچنان ادامه داشته باشد اما جانشینان آن، طی چند ماه یا سال آینده، در چندین پرتاب به فضا فرستاده می‌شوند. گروهی متشکل از ۱۵ دانشمند به سرپرستی دمیتری ساورانسکی (Dmitry Savransky)، استادیار مهنسی مکانیک و هوافضای دانشگاه کرنل (Cornell University) آمریکا،...
تلسکوپ‌های فضایی ماژولار که در فضا مونتاژ می‌شوند

گروهی از دانشمندان آمریکایی قصد دارند طرحی در مورد تلسکوپ‌های فضایی چندقطعه‌ای، به ناسا ارائه دهند.
گروهی متشکل از ۱۵ دانشمند به سرپرستی دمیتری ساورانسکی (Dmitry Savransky)، استادیار مهنسی مکانیک و هوافضای دانشگاه کرنل (Cornell University) آمریکا، پیشنهادی درباره ماهواره‌های کوچکی که در فضا به هم ملحق شده و به شکل یک تلسکوپ ۲۰ متری در می‌آیند، به ناسا ارائه داده است.

تلسکوپ‌های فضایی ماژولار که در فضا مونتاژ می‌شوند
با پیشرفت علم فضا، اندازه تلسکوپ‌های فضایی هم افزایش یافت. قطر آینه تلسکوپ هابل (Hubble telescope)، ۲.۴ متر و پهنای آینه تلسکوپ جیمز وب، ۶.۵ متر است.
این ابزار و ابزارهای مشابه آن‌ها، نقش مهمی در گسترش دانش و درک ما از جهان داشته‌اند اما آن‌ها، ابزارهای پیچیده و موقتی هستند که اغلب، افزایش هزینه، معایب طراحی و تاخیر در پرتاب را به همراه دارند.
نسل بعدی تلسکوپ‌ها، آن قدر بزرگ خواهند بود که شاید پرتاب آن‌ها به صورت یک قطعه، کارآمد و یا حتی عملی نباشد.

تلسکوپ‌های فضایی ماژولار که در فضا مونتاژ می‌شوند
با درک برنامه مفاهیم پیشرفته نوآورانه ناسا (NIAC)، ایده ساورانسکی، ساده شدن ساخت تلسکوپ‌های فضایی برای بررسی‌ سیاره‌های فراخورشیدی است. این طرح، توقف طراحی تلسکوپ یک‌قطعه‌ای با کمک یک سیستم پودمانی است که از ماژول‌های شش‌ضلعی با عرض یک متر تشکیل شده و هر کدام از ماژول‌ها، یک آینه قابل تنظیم در قسمت بالای خود دارند.
این ماژول‌ها هنگام قرار گرفتن روی مدار زمین، بادبان‌های خورشیدی را گسترش می‌دهند تا آن‌ها روی دومین نقطه لاگرانژی خورشید- زمین (L2) قرار بگیرند. نقاط لاگرانژی (Lagrangian points)، پنج نقطه میان دو جسم بزرگ هستند که در آن نیروی جاذبه دو جسم، یکدیگر را خنثی می‌کنند. غالبا تلسکوپ‌های فضایی، در نقاط لاگرانژی میان زمین و خورشید قرار می‌گیرند.

تلسکوپ‌های فضایی ماژولار که در فضا مونتاژ می‌شوند
ماژول‌ها در همین مقصد به یکدیگر متصل می‌شوند تا آینه‌های ابتدایی و ثانویه را شکل دهند و در همین حال، بادبان‌هایشان مانند یک سپر گرمایی عمل می‌کنند تا تلسکوپ در مقابل تابش خورشید حفظ شود.
این پروژه، هنوز در مراحل ابتدایی به سر می‌برد اما ساورانسکی، در روزهای پنجم و ششم ژوئن، جلسه‌ای با ناسا خواهد داشت.

نجوم | فناوری‌های نوین | کاوش‌های فضایی |