1397/02/21

معرفی شهر علوم گجرات

گجرات، در سواحل غربی هند، یکی از پر رونق ترین و پیشرفته ترین ایالات هند است. این ایالت دارای جمعیتی در حدود ۶۴ میلیون نفر است و شهر علوم به دستور فرمانداری این ایالت در سال ۲۰۰۱ تاسیس شد.
معرفی  شهر علوم گجرات

مریم فخیمی: گجرات، در سواحل غربی هند، یکی از پر رونق ترین و پیشرفته ترین ایالات هند است. این ایالت دارای جمعیتی  در حدود ۶۴  میلیون نفر است و شهر علوم به دستور فرمانداری این ایالت در سال ۲۰۰۱ تاسیس شد. ترویج علم به منظور گسترش دیدگاه علمی بین عامه مردم و رشد اقتصادی مبتنی بر دانش، هدف اصلی ایجاد شهر علوم گجرات بود.
در شهر علوم گجرات نمایشگاه‌های متعددی چون سالن نمایش آی‌مکس، غرفه سیاره زمین، تالار فضا، پارک آموزشی انرژی، الکترودروم، پارک دانش زندگی، تالارعلوم، شبیه‌ساز تریل‌راید، فواره موزیکال و امکاناتی چون صفحه نمایش ال‌ای‌دی و سالن آمفی تئاتر روباز برپا است.

تالارفضا
تالار فضایی شهر علوم گجرات، نمایشگاهی است که با تکنولوژی پیشرفته در فضایی با مساحت ۲۰ هزارمتر مربع طراحی شده است. در این تالار بازدیدکنندگان با اکتشافات فضایی و مخابرات آشنا می‌شوند و چگونگی انتشار انواع سیگنال‌های ارتباطی، تبدیل، رمزگذاری و رمزگشایی را بررسی می‌کنند. در این تالار غرفه‌ای وجود دارد که به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد شیوه‌های ارتباط بین مردم باستان را تجربه کنند و آن را با رسانه‌های ارتباطی مدرن مقایسه کنند.

معرفی  شهر علوم گجرات
در نمایشگاه‌های تعاملی و آموزشی واقع در تالار فضایی، بازدیدکننده با فن‌آوری ارتباطات از طریق صوت، سیگنال،کد و ماهواره آشنا می‌شود. همچنین نحوه کار ماهواره‌ها، تلفن همراه، اینترنت و کاربردهای این فناوری‌ها در زندگی واقعی را می‌آموزد.

معرفی  شهر علوم گجرات
نمایشگاه‌ها شامل سفر شبیه‌سازی شده به فضا، انیمیشن سازی با ربات، نمایشگاه‌های تعاملی مبتنی بر آزمایش‌های برنامه‌ریزی شده توسط ناسا است.

معرفی  شهر علوم گجرات
سایر بخش‌های تالارفضایی شامل:اکتشافات فضایی، اینترنت، ارتباطات، سیستم خورشیدی، تصاویری از مریخ، چاندریان و پیاده‌روی در ماه است.

عمارت سیاره زمین
اهداف اصلی این بخش افزایش آگاهی و آموزش مردم در مورد انواع مختلف رخدادهای طبیعی مانند زمین لرزه‌ها، آتشفشان‌ها، رانش زمین و سیل و نمایش زیبایی‌ها و حقایق بی‌شمار سیاره زمین است. در این عمارت تلاش می‌شود تا مردم درباره منابع طبیعی و لزوم حفظ آن‌ها آگاهی بیشتری کسب کنند.برجسته‌سازی این واقعیت تلخ که منابع زمین محدود است و سیاره زمین در معرض خطر قرار دارد از اهداف این بخش از شهر علم گجرات است.

معرفی  شهر علوم گجرات
بخش‌های اصلی عمارت سیاره زمین شامل: معدن ذغال سنگ، فاجعه زمین‌لرزه شهر بوج در ایالت گجرات، حوادث طبیعی، مدیریت بحران، زمین پویا، فعالیت بدنی کودکان، حیات در آب، تکامل حیات، تنوع زیستی گجرات ، آناتومی بدن انسان، کشاورزی، ذخیره انرژی ، سنگ و مواد معدنی، و بخش افلاک‌نما که به صورت جداگانه طراحی شده تا اهمیت آن و ارتباط آن با فهم و تعامل عمومی مشخص باشد.

معرفی  شهر علوم گجرات
تعداد کل نمایشگاه‌ها در عمارت سیاره زمین ۶۵۷ عدد است.

در سالن نمایش آی‌مکس فیلم‌های سه بعدی چون: برای وحشی بودن متولد می‌شود، قدم زدن در ماه، جزیره لمورها: ماداگاسکار و فیلم تی- رکس نمایش داده می‌شود.
معرفی  شهر علوم گجرات

بازدیدکننده در سالن الکترودروم درباره فرآیند تولید و انتقال برق و انرژی و مصرف آن در صنعت، کشاورزی، زیرساخت‌ها و مصرف خانگی آموخته، با استفاده بهینه از منابع برای تضمین توسعه پایدار و آینده‌ای روشن برای سیاره زمین آشنا می‌شود.
معرفی  شهر علوم گجرات

در سالن آمفی‌تئاتر روباز که گنجایش 1500 نفر را داراست، نمایش‌های علمی و پرهیجان اجرا می‌شود.

در تالار علوم بازدیدکنندگان می‌توانند آزمایش‌های علمی جذاب انجام داده و توانایی‌هایی علمی خود را بشناسند. تالار علوم فاقد صفحه نمایش است و با شعار "لطفا لمس نکن" از بازدیدکنندگان دعوت می‌شود تا با دستان خود آزمایش‌ها را انجام داده و هر چیزی که لازم است را دستکاری کنند.
اینجا در مورد حفاظت از انرژی صحبت می‌شود. اینکه چگونه انواع انرژی از صوت تا نور به الکتریسیته و مغناطیس و غیره تبدیل می شود پاسخ داده می‌شود. در اینجا شما می‌توانید توسط بدن خود برق تولید کنید، آهنربای خود را تولید کنید و از خورشید برق بدست بیاورید.

تاریخ و فرهنگ فضایی جهان |