سازمان فضایی ایران به فدراسیون بین‌المللی فضانوردی می‌پیوندد

0 561

 رییس‌جمهور «لایحه عضویت سازمان فضایی ایران در «فدراسیون بین‎المللی فضانوردی» را برای طی تشریفات قانونی، تقدیم رییس مجلس کرد.
حسن روحانی، رییس جمهور، لایحه عضویت سازمان فضایی ایران در فدراسیون بین‎المللی فضانوردی را که به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه ۶/۱۲/۱۳۹۶ هیات وزیران به تصویب رسیده است را برای طی تشریفات قانونی تقدیم علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی کرد.
در مقدمه توجیهی این لایحه آمده است:«به منظور گسترش حضور فعال و هدفمند جمهوری اسلامی ایران در سازمان ها و مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای و بهره‌گیری از آن در جهت تامین منافع ملی و تحقق هرچه بیشتر همگرایی منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای اصول و اهداف راهبردی سیاست خارجی کشور و لزوم توسعه و بکارگیری امکانات و ظرفیت‌های بالقوه در راستای اهداف اقتصادی و اجتماعی کشور و با توجه به اهمیت و لزوم توسعه و کاربرد فعالیت‌های فضایی برای مقاصد صلح‌آمیز، ارائه اطلاعات، غلبه بر چالش‌های پیش‌رو، دسترسی به شبکه جهانی و به رسمیت شناختن دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران لایحه زیر برای طی تشریفات قانونی تقدیم می‌شود:
لایحه عضویت سازمان فضایی ایران در فدراسیون بین‌المللی فضانوردی
ماده واحده- به سازمان فضایی ایران اجازه داده می‌­شود در فدراسیون بین‌­المللی فضانوردی به شرح اساسنامه پیوست عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط، اقدام نماید. تغییر دستگاه طرف عضویت برعهده دولت است.
تبصره- رعایت اصل هفتاد و هفتم (۷۷) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در مورد اصلاح اساس‌نامه، موضوع ماده (۳۶) آن، الزامی است».

 
توضیح اسپاش: فدراسیون بین‌المللی فضانوردی (International Astronautical Federation) که با نام کوتاه IAF نیز شناخته می‌شود، یک سازمان غیردولتی و غیر انتفاعی بین‌المللی است. این سازمان در سال ۱۹۵۱ میلادی بنیان نهاده شده و دفتر مرکزی آن در شهر پاریس در کشور فرانسه قرار دارد. هدف این سازمان پیشرفت دانش در زمینه‌های فضایی و توسعه و کاربرد فناوری‌ها و توانایی‌های فضایی در راستای پیشرفت بشریت است. فدراسیون بین‌المللی فضانوردی در پخش و گسترش اطلاعات فضایی و ایجاد شبکه‌ای از نخبگان در علوم و صنایع فضایی نقش فعالی بازی می‌کند.
فدراسیون بین‌المللی فضانوردی دارای ۲۰۰ عضو است و فعالیت‌های این فدراسیون در چارچوب اساسنامهٔ آن انجام می‌پذیرند. سازمان‌های فضایی، شرکت‌های صنایع فضایی، انجمن‌ها و موسساتی که در زمینه‌های مربوط به فضا و فضانوردی فعالیت می‌کنند، اعضای این فدراسیون را تشکیل می‌دهند. پژوهشگاه هوافضا عضو ایرانی فدراسیون است.
فدراسیون بین‌المللی فضانوردی همکاری تنگاتنگی با فرهنگستان بین‌المللی فضانوردی و موسسه بین‌المللی حقوق فضایی دارد، و به کمک آنها همه ساله کنفرانس بین‌المللی فضانوردی را در یکی از شهرهای جهان برپا می‌نماید.

 

منبع خبرگزاری برنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6628
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها