1397/02/16

ارزش بازار جهانی ناوبری فضایی به ۱۳۰ میلیارد دلار رسید

در راستای ایجاد و توسعه کسب و کارهای نوین فضاپایه و به منظور آشنایی بیشتر با دستاوردها و خدمات شرکت‌های فعال در این حوزه، دکتر براری به همراه جمعی از مدیران سازمان فضایی ایران از شرکت تحقیقاتی کاوشکام بازدید به عمل آورد. در این بازدید دکتر براری ضمن خرسندی از توانمندی و ظرفیت نیروی متخصص فعال در بخش...
ارزش بازار جهانی ناوبری فضایی به ۱۳۰ میلیارد دلار رسید

در راستای ایجاد و توسعه کسب و کارهای نوین فضاپایه و به منظور آشنایی بیشتر با دستاوردها و خدمات شرکت‌های فعال در این حوزه، دکتر براری به همراه جمعی از مدیران سازمان فضایی ایران از شرکت تحقیقاتی کاوشکام بازدید به عمل آورد. در این بازدید دکتر براری ضمن خرسندی از توانمندی و ظرفیت نیروی متخصص فعال در بخش خصوصی گفت:«برای تکمیل زنجیره ارزش حوزه فضایی نیاز است تا بخش خصوصی حمایت شده و با توسعه و ایجاد کسب و کارهای نوین بتوانیم در این حوزه خدمات کاربردی و مطلوب را به جامعه ارائه نماییم».
دکتر براری تعامل و همکاری تمامی دستگاه‌های دولتی را لازمه ایجاد کسب‌و‌کارهای جدید دانست و گفت:«دستگاه‌های دولتی باید در واگذاری امور اجرایی و عدم تصدی‌گری پیشتاز باشند تا با تعامل و همکاری، کسب‌وکارهای جدید شکل گرفته و اکوسیستم اقتصادی حوزه فضایی توسعه یابد».

ارزش بازار جهانی ناوبری فضایی به ۱۳۰ میلیارد دلار رسید
دکتر براری ضمن اشاره به بازار اقتصادی قابل توجه فناوری اطلاعات مکانی ابراز کرد:«در سال ۲۰۱۳ حجم بازار حوزه نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی در دنیا حدود ۲۰۰ میلیارد و تاثیر اقتصادی آن حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار بود که این رقم در سال ۲۰۱۷ (شامل ماهواره‌های سنجش از دور، ناوبری و خدمات آن‌ها و سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی) به عدد ۲۹۰ میلیارد دلار رسید و تاثیر اقتصادی آن حدود ۲۲۰۰ میلیارد دلار بود».

ارزش بازار جهانی ناوبری فضایی به ۱۳۰ میلیارد دلار رسید
وی افزود:«این آمار نشان می‌دهد که بازار بسیار مناسبی در زمینه خدمات موقعیت‌یابی در دنیا شکل گرفته است و خوشبختانه در کشور نیز شرکت‌های فعالی در این حوزه وجود دارد که با حمایت از آن‌ها و توسعه کسب‌و‌کارهای نوین، می‌توان بازارهای داخلی را به بازارهای بین‌المللی پیوند زد و موجب توسعه اکوسیستم این حوزه در کشور شد».
دکتر براری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت:«مطمئنا توسعه کسب‌و‌کارها و ایجاد اشتغال پایدار، منوط به همکاری و فراهم آمدن بستر لازم توسط همه دستگاه‌های دولتی است و باید با حمایت، تسهیل‌گری و رفع موانع پیش‌رو، بیش از پیش بر توانمندسازی بخش خصوصی بپردازیم».

ارزش بازار جهانی ناوبری فضایی به ۱۳۰ میلیارد دلار رسید
دکتر براری هدف سازمان فضایی را تقویت بخش خصوصی از طریق ارائه داده‌های ماهواره‌ای رایگان و حمایت آن در جهت حفظ بازارهای داخلی و سهم‌خواهی از بازارهای بین المللی دانست و گفت:«برای تحقق این هدف به یک عزم جدی در بخش دولتی نیاز داریم تا فضای رشد و شکوفایی و شکل گیری کسب‌و‌کارهای جدید مهیا شود».

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: «هدف سازمان فضایی تقویت بخش خصوصی از طریق ارائه داده‌های ماهواره‌ای رایگان و حمایت از آن در جهت پیوند اکوسیستم حوزه فضایی داخل کشور با اکوسیستم اقتصادی این حوزه در خارج از کشور است».

وی ادامه داد: «برای رسیدن به این هدف به یک عزم جدی در بخش دولتی نیاز داریم تا با رهاسازی و عدم تصدی گری، فضای رشد و شکوفایی و شکل گیری کسب وکارهای جدید مهیا شود».

به گفته معاون وزیر ارتباطات، پیشتازی دستگاه‌های دولتی در این زمینه و همکاری آن‌ها لازمه ایجاد و توسعه کسب‌وکارهای نوین خواهد بود.

داخلی | ناوبری فضایی |

نظر شما
اخبار مرتبط

حمایت و ایجاد کسب‌وکارهای از طریق دسترسی به داده‌های ماهواره‌ای

1397/02/11
مرتضی براری در رابطه با نقش فناوری فضایی در افزایش بهره‌وری و ارتقا کیفیت خدمات در حوزه‌های مختلف در صفحه اینستاگرام خود اینگونه نوشت:«امروزه فناوری‌های نوین و به‌ویژه فناوری فضایی در افزایش...

پربازدیدکننده ترین خبر

از ناو سرنشین‌دار آینده روسیه چه می دانیم؟

سازمان فضایی روسیه سال‌ها به‌دنبال جایگزینی برای ناو کهنسال سایوز (Soyuz) بود اما به قول مرحوم گئورگی گرچکو (Georgy Grechko) این سفینه به قدری هوشمندانه طراحی شده که هیچ پیشنهادی نتوانست امتیاز فوق العاده‌ای نسبت به آن داشته باشد. شاید بتوان گفت نخستین قدم عملی، ساخت سفینه‌ای بانام بخش بازگشتی (Vozvraschaemyi Apparat به روسی: Возвращаемый Аппарат) باشد که تحت نام کاسموس(Cosmos) به فضا پرتاب شدند و نمونه کامل آن کاسموس ۱۴۳۳ در ۲ مارس ۱۹۸۳بود که به ایستگاه مداری سالیوت-۷ (Salyut-7) پیوست. این سفینه که هیچگاه برای حمل انسان به‌کار نرفت، در اصل توسط دفتر طراحی چلومی برای به‌کارگیری در یک نوع ناو نظامی طراحی و ساخته شده بود. به هر حال هیچکدام از طرح‌های ارائه شده نتوانستند سایوز را جانشینی کنند و سایوز نیز طی سالیان خدمت خود تغییرات کیفی بسیاری داشت. در سال‌های آغاز قرن ۲۱، مسئولان سازمان فضایی روسیه (Roscosmos) به‌طور جدی به فکر جانشینی برای آن افتادند. به همین دلیل به شرکت‌های سازنده ناوهای کیهانی در روسیه پیشنهاد این کار را دادند. از بین طرح‌های ارائه شده، در سال ۲۰۰۹، سفینه پیشنهادی شرکت صنایع فضایی انرگیا (Energia) به عنوان بهترین نمونه پذیرفته شد. در ژوئن سال بعد طرح مقدماتی انرگیا به مقامات دولتی ارائه شد و به تصویب رسید.