ارزش بازار جهانی ناوبری فضایی به ۱۳۰ میلیارد دلار رسید

0 451

در راستای ایجاد و توسعه کسب و کارهای نوین فضاپایه و به منظور آشنایی بیشتر با دستاوردها و خدمات شرکت‌های فعال در این حوزه، دکتر براری به همراه جمعی از مدیران سازمان فضایی ایران از شرکت تحقیقاتی کاوشکام بازدید به عمل آورد. در این بازدید دکتر براری ضمن خرسندی از توانمندی و ظرفیت نیروی متخصص فعال در بخش خصوصی گفت:«برای تکمیل زنجیره ارزش حوزه فضایی نیاز است تا بخش خصوصی حمایت شده و با توسعه و ایجاد کسب و کارهای نوین بتوانیم در این حوزه خدمات کاربردی و مطلوب را به جامعه ارائه نماییم».
دکتر براری تعامل و همکاری تمامی دستگاه‌های دولتی را لازمه ایجاد کسب‌و‌کارهای جدید دانست و گفت:«دستگاه‌های دولتی باید در واگذاری امور اجرایی و عدم تصدی‌گری پیشتاز باشند تا با تعامل و همکاری، کسب‌وکارهای جدید شکل گرفته و اکوسیستم اقتصادی حوزه فضایی توسعه یابد».


دکتر براری ضمن اشاره به بازار اقتصادی قابل توجه فناوری اطلاعات مکانی ابراز کرد:«در سال ۲۰۱۳ حجم بازار حوزه نقشه‌برداری و اطلاعات مکانی در دنیا حدود ۲۰۰ میلیارد و تاثیر اقتصادی آن حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار بود که این رقم در سال ۲۰۱۷ (شامل ماهواره‌های سنجش از دور، ناوبری و خدمات آن‌ها و سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی) به عدد ۲۹۰ میلیارد دلار رسید و تاثیر اقتصادی آن حدود ۲۲۰۰ میلیارد دلار بود».


وی افزود:«این آمار نشان می‌دهد که بازار بسیار مناسبی در زمینه خدمات موقعیت‌یابی در دنیا شکل گرفته است و خوشبختانه در کشور نیز شرکت‌های فعالی در این حوزه وجود دارد که با حمایت از آن‌ها و توسعه کسب‌و‌کارهای نوین، می‌توان بازارهای داخلی را به بازارهای بین‌المللی پیوند زد و موجب توسعه اکوسیستم این حوزه در کشور شد».
دکتر براری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت:«مطمئنا توسعه کسب‌و‌کارها و ایجاد اشتغال پایدار، منوط به همکاری و فراهم آمدن بستر لازم توسط همه دستگاه‌های دولتی است و باید با حمایت، تسهیل‌گری و رفع موانع پیش‌رو، بیش از پیش بر توانمندسازی بخش خصوصی بپردازیم».


دکتر براری هدف سازمان فضایی را تقویت بخش خصوصی از طریق ارائه داده‌های ماهواره‌ای رایگان و حمایت آن در جهت حفظ بازارهای داخلی و سهم‌خواهی از بازارهای بین المللی دانست و گفت:«برای تحقق این هدف به یک عزم جدی در بخش دولتی نیاز داریم تا فضای رشد و شکوفایی و شکل گیری کسب‌و‌کارهای جدید مهیا شود».

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: «هدف سازمان فضایی تقویت بخش خصوصی از طریق
ارائه داده‌های ماهواره‌ای رایگان و حمایت از آن در جهت پیوند اکوسیستم
حوزه فضایی داخل کشور با اکوسیستم اقتصادی این حوزه در خارج از کشور است».

وی ادامه داد: «برای رسیدن به این هدف به یک عزم جدی در بخش دولتی نیاز
داریم تا با رهاسازی و عدم تصدی گری، فضای رشد و شکوفایی و شکل گیری کسب
وکارهای جدید مهیا شود».

به گفته معاون وزیر ارتباطات، پیشتازی دستگاه‌های دولتی در این زمینه و همکاری آن‌ها لازمه ایجاد و توسعه کسب‌وکارهای نوین خواهد بود.

منبع سازمان فضایی ایران
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6624
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها