آخر و عاقبت فضاپیمای بوران؛ فرود در پارک علمی- فرهنگی سوچی

0 1,222

سیروس برزو: روسکاسموس (Roscosmos) به نقل از مجتمع علمی صنعتی انرگیا خبر داد که یکی از نمونه‌های اصلی فضاپیمای بوران به پارک علمی هنری سیریوس در شهر سوچی هدیه شده تا از این پس مردم عادی بتوانند از آن بازدید کنند.
نام بوران برای نخستین بار در نوامبر ۱۹۸۸ و به دنبال پرتاب آن با ماهواره غول‌پیکر انرگیا بر سر زبان‌ها افتاد. گرچه آمریکا فضاپیماهای شاتل خود را از سال‌ها قبل عملیاتی کرده بود اما این سفینه که تنها ۳ ساعت و ۴۰ دقیقه پرواز کرد و در بایکونور به زمین نشست از جهات زیادی بر نمونه آمریکایی برتری داشت و موردتوجه کارشناسان قرار گرفت که باید جداگانه موردبررسی قرار گیرد.اما علیرغم برتری‌های برجسته آن نسبت به شاتل آمریکا، این سفینه که به‌جرئت  می‌توان آن را اسطوره‌ای در تاریخ فضانوردی دانست به دنبال فروپاشی شوروی، زمینگیرشد و مدل‌های مختلف آن از نمونه آموزشی تا نمونه‌ای که به فضا سفر کرد به انبار اسقاطی‌ها تحویل گردید. 
اینک بعد از سال‌ها، انرگیا آن پس از جداسازی، قطعات اصلی را با چند کامیون بزرگ به سوچی فرستاد تا مجدد در آنجا مونتاژ شود. رژه کامیون‌هایی برای رساندن قطعات سفینه چندمنظوره بوران به سوچی دل هر علاقه‌مند به فضانوردی را به درد می‌آورد و به فکر می‌اندازد که چگونه رهبران دوران بعد از فروپاشی شوروی، باخیانت خود حاصل سال‌ها تلاش و کوشش و زحمت صدها دانشمند و مهندس و هزاران کارگر فنی را تبدیل به سفینه‌ای اسقاطی کرده‌اند. 


این نمونه سفینه بوران در اواسط سال ۱۹۸۰ برای آزمایش‌های مختلف استفاده می‌شده است. ازجمله آموزش قسمت‌های سفینه به فضانوردانی که باید با آن بعداً پرواز می‌کردند. به دنبال فروپاشی و حذف برنامه بوران از ۱۹۹۲ این نمونه در انبار شرکت انرگیا بسته‌بندی شد. قرار است پس از رسیدن قطعات به سوچی، کارهای نصب آن را متخصصین انرگیا انجام دهند. خانم یلنا اشمیلینوا، رئیس بنیاد استعداد و موفقیت، می‌گوید ما در یک اقدام نمادین در زمان افتتاحیه، نوجوانان مرکز را جمع خواهیم کرد تا میراث پدران را به فرزندان بسپاریم و از آن‌ها بخواهیم راه ترقی علمی کشور را ادامه دهند. او می‌گوید البته فقط سخنرانی درباره گذشته، تاریخ و افتخارات ملی کافی نیست بلکه باید نشان دهیم که چه آینده‌ای در انتظار ماست. ما باید به شکل مفهوم و ساده جریان پیشرفت فناوری فضایی را به فرزندانمان توضیح دهیم و بگوییم که کودکان بازدیدکننده امروز کاشفان فردا خواهند بود. 


پارک علم و فرهنگی سیریوس یک مکان چندمنظوره اجتماعی است که در مرکز اصلی رسانه‌ای المپیاد باهدف نشان دادن افتخارات علم روسیه و علوم پیشرفته و موسیقی و هنر ایجادشده است. در این پارک چندین آزمایشگاه برای امور تحقیقاتی، کارگاه آموزشی، سالن‌های نمایشگاهی ، سالن‌های درسی، کلاس‌های موسیقی و باله ایجادشده که در این مکان‌ها، نخست آموزگاران مرکز آموزش می‌بینند تا بتوانند در آینده به علاقه‌مندان کمک کنند. قرار است در این پارک فستیوال‌های متعدد علمی – فنی مسابقات مهندسی، هنری، کلاس و کارگاه‌های آموزشی ، آزمایشگاه‌ها، برنامه‌های خانوادگی برای روزهای تعطیل، کنسرت موسیقی کلاسیک و باله و نمایشگاه‌های هنری انجام شود. طبق برنامه پیش‌بینی‌شده این پارک  در سال ۲۰۱۸ به بزرگ‌ترین مجتمع علوم طبیعی جهان برای نشان دادن علوم و فناوری‌های بالای روسیه  تبدیل خواهد گردید. 
بخش فضایی که کاسمودروم ( پایگاه فضایی) نام دارد قرار است که یک گنبدی ۱۵ متری داشته باشد که در آن مواد نمایشی فضایی قرار می‌گیرد و بزرگ‌ترین بخش آن مربوط به بوران خواهد بود.

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6615
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها