حمایت و ایجاد کسب‌وکارهای از طریق دسترسی به داده‌های ماهواره‌ای

0 291

مرتضی براری در رابطه با نقش فناوری فضایی در افزایش بهره‌وری و ارتقا کیفیت خدمات در حوزه‌های مختلف در صفحه اینستاگرام خود اینگونه نوشت:«امروزه فناوری‌های نوین و به‌ویژه فناوری فضایی در افزایش بهره‌وری، ارتقاء کیفیت خدمات و خلق ارزش‌افزوده نقش بسزایی دارند و موجب توسعه خدمات و بهبود اقتصاد و معیشت فعالین حوزه‌های بهره‌بردار از فناوری فضایی شده‌اند. به‌عنوان‌مثال در کشور فرانسه استفاده از داده‌های ماهواره‌ای در کشاورزی باعث کاهش ۱۵ کیلوگرم نهاده در هر هکتار در طول دوره رشد و کاهش هزینه حداقل ۴۵ یورو در هر هکتار در عرضه غلات بوده است و هم‌اکنون ۸۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این کشور توسط داده‌های ماهواره‌ای مدیریت می‌شود».

براری علت ایجاد کسب‌وکارهای متنوع و کاربردی در کشورهای پیشرفته را تاثیر مثبت استفاده از داده‌های ماهواره‌ای و رشد فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی و تحلیل داده‌ها معرفی می‌کند:«در کشور ما نیز باوجود آرشیوی غنی از داده‌های ماهواره‌ای ازیک‌طرف و نیروی انسانی متخصص، خلاق و نوآور از سویی دیگر، ظرفیت مناسب برای ایجاد کسب‌وکارهای نوین فضاپایه را در اختیارداریم. جهت‌گیری دانشگاه‌های کشور به سمت دانشگاه‌های کارآفرین و ظهور ایده‌های خلاقانه در کسب‌وکارهای نوین، دلیلی محکم برای حمایت، توسعه و ایجاد کسب‌وکارهای نوین فضاپایه در کشور است.
به همین دلیل تلاش خواهیم کرد تا با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، کسب‌وکارهای فضاپایه را ایجاد کنیم».

او در ادامه نوشت:«در این راستا، اولین گام اجرایی برداشته شد و پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی، اولین تفاهم‌نامه چهارجانبه بین سازمان فضایی ایران و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به امضا رسید که هدف آن حمایت و ایجاد کسب‌وکارهای جدید و توانمندسازی آن‌ها از طریق دسترسی به داده‌های ماهواره‌ای موجود در کشور است.
امیدواریم با همکاری دانشگاه‌ها، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری، سازمان فضایی ایران نقش خود را در توسعه کسب‌وکارها، ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصاد فضایی ایفا نماید و بستر لازم برای حضور و فعالیت کارآفرینان، متخصصین و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را فراهم نماید».

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6598
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها