نجوم به عنوان دروازه ورود علاقه مندان و جوانان به علم تلقی می شود

0 1,196

 همزمان با هفته جهانی نجوم و با هدف ایجاد زیرساخت و بستر مناسب برای توسعه پایدار نجوم در سطح کشور و ترویج دانش نجوم در میان اقشار مختلف جامعه، مهندس صادقی نایینی، سرپرست معاونت توسعه کاربرد و خدمات فضایی، سازمان فضایی ایران ضمن بازدید از نمایشگاه هفته جهانی نجوم در مرکز برج میلاد تهران، از نزدیک با فعالیت‌ها و مشکلات بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد فعال در این حوزه آشنا شد.

 مهندس نایینی با تاکید بر اهمیت بخش نجوم و اکتشافات فضایی گفت:«همانطور که شاهد هستیم نجوم در تمام ابعاد زندگی بشر تاثیر بسزائی داشته است و این مهم بخاطر ذات دانش نجوم است که تمام علوم پایه به طرز چشمگیری در آن دخیل هستند. به عبارت دیگر نجوم یک دانش میان رشته‌ای است که علوم محض در آن متبلور شده‌اند. از این رو شاهد تنوع بسیار زیادی از دستاوردها و کاربردهای این دانش هستیم. می‌توان از حوزه‌هایی مانند صنعت، انرژی، پزشکی تا موضوعات اجتماعی و روزمرگی انسان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مثال‌های متنوعی زد. به عناون مثال تقویم، زمان سنجی، مکان یابی جزو کاربردی‌ترین موضوعات زندگی تمامی انسان‌ها است که بر پایه دانش نجوم استوار است».

معاون سازمان فضایی ایران افزود:«علم نجوم را می توان به عنوان یک علم خاص تلقی کرد چرا که در یک نگاه کلی در میابیم که موضوعات نجومی جزو جذاب‌ترین مباحث در میان مردم است و افراد را به‌خود جذب می‌کند و از این رو اغلب جوانان با نجوم وارد دنیای علم می‌شوند و راه و روش تحقیق علمی را فرا می‌گیرند و در این مسیر نظر آن‌ها به علوم دیگر نیز جلب می‌شود . از این رو می‌توان نجوم را به عنوان دروازه ورود علاقه‌مندان به علم تلقی کرد.

انجمن بین المللی نجوم نیز روی همین موضوع تاکید دارد که ما از علاقه جوانان و نوجوانان به نجوم می‌توانیم استفاده کنیم تا آن‌ها را به سمت دیگر علوم طبیعی سوق دهیم. پس مشاهده می‌کنیم که با استفاده از علاقه‌مندی جوانان به نجوم می‌توانیم امیدوار باشیم نسل آینده در راه علم تربیت و پروش می‌یابند این خود به‌عنوان اساسی‌ترین زیرساخت کشور که همان نیروی انسانی با انگیره و متخصص است تلقی می‌شود.

منبع سازمان فضایی ایران
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6590
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها