شبکه مخابراتی غیر قابل هک، بازاری بکر و بزرگ برای استارت‌آپ‌های فضایی

0 570

استارت‌آپ آمریکایی لئوست (LeoSat) تاکنون حتی یک ماهواره نساخته اما طبق ادعای مدیرانش، به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار سفارش در این شرکت ثبت شده است. در بازار شلوغی که برای منظومه‌های ماهواره‌ای مدار LEO وجود دارد، شرکت لئوست باور دارد که مشتریانی که به محرمانه بودن اطلاعات احتیاج دارند من‌جمله ارتش امریکا از مخابرات غیر قابل هک این شرکت استقبال خواهند کرد. دقیقا به همین علت است که این شرکت موفق شده یک بازار اختصاصی و بکر برای خود بسازد.

لئوست که هنوز در حال جذب سرمایه است قصد دارد پرتاب ماهواره‌های مخابراتی پهن‌باند پرظرفیت خود را از سال ۲۰۱۹ شروع کند و تا سال ۲۰۲۲ یک منظومه ماهواره‌ای عملیاتی شامل ۷۸ تا ۱۰۸ ماهواره داشته باشد.

اما چه چیزی باعث می‌شود که این سامانه از دیگر سامانه‌های مخابراتی ایمن‌تر باشد؟ این شبکه خصوصی داده‌ها را به صورت سرتاسر (end to end)
منتقل می‌کند. در رمزگذاری سرتاسر از آنجا که هیچ شخص دیگری امکان کشف
داده‌های در حال مبادله یا ذخیره را ندارد، امکان شنود و دستکاری غیرممکن
است. ضمنا برای ارتباط این ماهواره‌ها با یکدیگر از لینک‌های لیزری
استفاده می‌شود. منظومه‌های متداول داده‌ها را از یک ایستگاه زمینی به
ماهواره می‌فرستند و از یک ایستگاه زمینی دیگر آن را دریافت می‌کنند و به
همین ترتیب ماهواره بعد با ایستگاه زمینی دوم ارتباط برقرار می‌کند. احتمال
نفوذ هکرها به این ایستگاه‌های زمینی باعث شده که بازاری برای سامانه‌هایی
با رمزگذاری سرتاسر بوجود بیاید.

مسئله
دیگر این است که ماهواره‌های لئوست از طریق لیزر با هم ارتباط
دارند که ایجاد اختلال در آن تقریبا غیرممکن است. طب گفته ریگول ساخت این
منظومه حدودا ۳.۶ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

نکته جالب این است که شرکت‌های داروسازی چندملیتی از مشتریان جدی منظومه لئوست هستند که به خاطر حفظ حق مالکیت فکری خود در برابر هکرها، به دنبال استفاده از سامانه‌های مخابراتی ایمن در ارتباطات خود هستند. مارک ریگول (Mark Rigolle) مدیر این شرکت می‌گوید: «مراکز تحقیقاتی صنعت داروسازی در نقاط مختلف جهان پخش شده‌اند و دانشمندان آنها نیاز دارند که از درگاهی ایمن با یکدیگر همکاری داشته باشند.» نیازهای امنیتی مخابرات نظامی نیز به همین میزان و شاید بیشتر اهمیت دارند.

با آغاز به کار منظومه لئوست، بازار نظامی ماهواره‌های تجاری متحول خواهد شد. در مقطع کنونی تنها گزینه موجود ماهواره‌های مدار GEO هستند اما منظومه این شرکت نرخ بروزرسانی سریعتر اطلاعات و ماهواره‌های ارزانتری را ارائه می‌دهد. لئوست و دیگر شرکت‌هایی که قصد دارند با منظومه‌های مدار LEO وارد بازار نظامی ماهواره‌های تجاری شوند، انتظار دارند که وزارت دفاع آمریکا اطلاعاتی را از خدمات مورد نیاز خود در اختیار آن‌ها قرار دهد.

منبع اسپیس نیوز
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6298
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها