1397/02/24

مسابقه دارپا برای قراردادن بسیار سریع محموله در مدار

دارپا (DARPA) یا آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفتهٔ دفاعی آمریکا به تازگی اعلام کرده است که به تازگی چالش جدید فضایی را به راه انداخته که هدف این چالش توسعه ظرفیت قراردادن بارها در مدار در مدت زمان بسیار کوتاه است. طبق دستورالعمل اجرایی دارپا، هدف آژانس از برگزاری این چالش، نشان دادن قابلیت های پرتاب...
مسابقه دارپا برای قراردادن بسیار سریع محموله در مدار

دارپا (DARPA) یا آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفتهٔ دفاعی آمریکا به تازگی اعلام کرده است که به تازگی چالش جدید فضایی را به راه انداخته که هدف این چالش توسعه ظرفیت قراردادن بارها در مدار در مدت زمان بسیار کوتاه است. طبق دستورالعمل اجرایی دارپا، هدف آژانس از برگزاری این چالش، نشان دادن قابلیت های پرتاب انعطلف پذیر فضایی از توسعه دهندگان پرتاب های کوچک بین ۱۰ تا ۱۰۰۰کیلوگرم می باشد. برای شرکت در این رقابت، دارپا شرایطی را فراهم خواهد ساخت که تیم های شرکت کننده را مجبور کند که چند هفته بعد از آموزش، بار خود را به مدار پایین زمین ارسال کنند. تیم هایی که با موفقیت از این مرحله عبور کنند، وارد مرحله دیگر و با موقعیت پرتابی متفاوت خواهند شد. قابل ذکر است این چالش در کل مبلغ ۱۰میلیون دلار را بر اساس معیارهایی همچون زمان، درستی و حجم به برندگان اهدا خواهد کرد. 

برای دیدن جزئیات این مسابقه روی لینک منبع کلیک کنید:

منبع: challenge

ماهواره‌بر و پرتاب | رویدادها |

نظر شما

پربازدیدکننده ترین خبر

از ناو سرنشین‌دار آینده روسیه چه می دانیم؟

سازمان فضایی روسیه سال‌ها به‌دنبال جایگزینی برای ناو کهنسال سایوز (Soyuz) بود اما به قول مرحوم گئورگی گرچکو (Georgy Grechko) این سفینه به قدری هوشمندانه طراحی شده که هیچ پیشنهادی نتوانست امتیاز فوق العاده‌ای نسبت به آن داشته باشد. شاید بتوان گفت نخستین قدم عملی، ساخت سفینه‌ای بانام بخش بازگشتی (Vozvraschaemyi Apparat به روسی: Возвращаемый Аппарат) باشد که تحت نام کاسموس(Cosmos) به فضا پرتاب شدند و نمونه کامل آن کاسموس ۱۴۳۳ در ۲ مارس ۱۹۸۳بود که به ایستگاه مداری سالیوت-۷ (Salyut-7) پیوست. این سفینه که هیچگاه برای حمل انسان به‌کار نرفت، در اصل توسط دفتر طراحی چلومی برای به‌کارگیری در یک نوع ناو نظامی طراحی و ساخته شده بود. به هر حال هیچکدام از طرح‌های ارائه شده نتوانستند سایوز را جانشینی کنند و سایوز نیز طی سالیان خدمت خود تغییرات کیفی بسیاری داشت. در سال‌های آغاز قرن ۲۱، مسئولان سازمان فضایی روسیه (Roscosmos) به‌طور جدی به فکر جانشینی برای آن افتادند. به همین دلیل به شرکت‌های سازنده ناوهای کیهانی در روسیه پیشنهاد این کار را دادند. از بین طرح‌های ارائه شده، در سال ۲۰۰۹، سفینه پیشنهادی شرکت صنایع فضایی انرگیا (Energia) به عنوان بهترین نمونه پذیرفته شد. در ژوئن سال بعد طرح مقدماتی انرگیا به مقامات دولتی ارائه شد و به تصویب رسید.