مأموریت جدید نیروی هوایی آمریکا در راستای جنگ فضایی

0 800

تقریبا یک ماه پیش، شرکت آمریکایی ULA دو ماهواره متعلق به نیروی هوایی این کشور را به فضا فرستاد. این ماموریت دو ماهواره‌ای در واقع شامل  یک باس ماهواره‌ای آزمایشی با نام مخفف ایگل (EAGLE) و یک ماهواره مخابراتی سری با نام CBAS بود.

نیروی هوایی آمریکا، ماهیت ماهواره CBAS را تا روز ۶ آپریل پنهان نگه داشته بود و حتی پس از افشای وجود این ماهواره، از معرفی سازنده آن خودداری کرده و به توصیف مختصری در مورد ماموریت CBAS بسنده کرد. در بیانیه مرکز سامانه‌های موشکی و فضایی نیروی هوایی آمریکا آمده است: ماموریت CBAS تقویت کردن ظرفیت‌های ماهواره‌های مخابراتی نظامی موجود، و پخش کردن داده‌های نظامی به طور پیوسته از طریق رله‌های مخابراتی ماهواره‌ای می‌باشد.

همانطور که گفته شد در بخش محموله، غیر از ماهواره CBAS، ماهواره ایگل نیز قرار گرفته بود. این ماهواره که توسط شرکت ماهواره‌ساز اوربیتال (Orbital ATK) برای مرکز تحقیقات نیروی هوایی آمریکا توسعه یافته است، هم یک ماهواره است و هم یک باس ماهواره‌ای که شامل مجموعه‌ای از دیگر محموله‌های آزمایشی متعلق به وزارت دفاع آمریکا می‌باشد.

طبق اطلاعات منتشرشده توسط شرکت ULA، ماموریت اصلی ایگل، آزمایش یک وسیله نقلیه مانورپذیر است که می‌تواند تا حداکثر ۶ محموله را به مدار GEO منتقل کند. یکی از محموله‌های سوارشده بر ایگل، ماهواره‌ای به نام مایکرافت (Mycroft) می‌باشد. این ماهواره کوچک بدین منظور طراحی شده تا از ماهواره ایگل پیاده‌سازی شده و با حرکت در شعاع حداکثر یک کیلومتری آن، به کمک دوربین‌ها و حسگرهای خود از محیط اطراف ایگل اطلاعات کسب کند. سپس مایکرافت وظیفه راهنمایی، ناوبری و کنترل عملکردهای ایگل را بر عهده می‌گیرید. بر اساس بیانیه نیروی هوایی، این دو ماهواره به توسعه تاکتیک‌ها و تکنیک‌های لازم برای موفقیت در جنگ‌های فضایی کمک می‌کنند. محموله‌های آزمایشی دیگر سوار بر ماهواره ایگل، برای شناسایی و تحلیل تهدیدهای موجود برای ماهواره، از جمله اختلالات تولیدشده توسط منابع ساخت بشر، آب و هوای فضایی یا برخورد با شهابسنگ‌های کوچک استفاده می‌شوند.

ماهواره مایکرافت، دنباله‌رو مسیر ماهواره انگلز (ANGLES) است که در سال ۲۰۱۴ به فضا پرتاب شد و در نوامبر سال ۲۰۱۷ ماموربتش پایان یافت. این ماهواره توسط نیروی هوایی آمریکا برای ارزیابی تهدیدهای فضاپایه و توسعه تکنیک‌هایی برای اجرای مانورهای نزدیک به اشیائی مشخص در مدار استفاده می‌شد.

دو ماهواره پرتاب‌شده اخیر نیوری هوایی آمریکا بخشی از برنامه این سازمان با نام قرارگاه فضایی نیروی هوایی یا به اختصار (AFSPC) می‌باشند. این قرارگاه پشتیبان عملیات‌های نظامی آمریکا در سراسر جهان با انواع ماهواره‌ها، و عملیات سایبری است و تقریباً نزدیک به ۴۷۰۰۰ نفر در ۸۸ پایگاه در جهان عملیات‌های AFSPC را به انجام می‌رسانند.

منبع c4isrnet
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6248
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها