چاپگری با ویژگی‌های جدید در ایستگاه فضایی بین‌المللی

مریم فخیمی: دوشنبه، ۲  آوریل ۲۰۱۸ /  ۱۳ فروردین ۹۷ ، موشک فالکون-۹ (Falcon9) شرکت اسپیس‌ایکس  (SpaceX) محموله‌‌ای ۵۸۰۰ پوندی شامل آزمایش‌های علمی و ابزار و لوازم ضروری را به ایستگاه فضایی بین‌المللی منتقل کرد. در این میان دو چاپگر HP Envy که برای کار در گرانش صفر طراحی شده‌اند نیز به مدار ارسال شد.

استفان هانتر (Stephen Hunter)، مدیر امور رایانه‌ای  ISS در ناسا، که بر روی شبکه رایانه‌ای نظارت می کند تا لوازم جانبی مانند پرینترها و دستگاه‌های شبکه پشتیبانی کند، می‌گوید که در گرانش صفر مجبورید برای حل مسائلی که روی زمین نگرانی‌ درباره آن‌ها ندارید بیاندیشید. ممکن است به علت خرابی دستگاه، قطرات جوهر در ایستگاه فضایی شناور شده و موجب آلودگی شوند. بنابراین یک چاپگر فضایی باید برای کاربرد در گرانش ناچیز بهینه‌سازی شود.
هانتر می‌گوید: «در ایستگاه فضایی بین المللی گرانش وجود ندارد، و ما باید درباره مسایلی چون چگونگی خروج کاغد تایپ شده از دستگاه، کنترل جوهر، ذخیره جوهر و مواردی از این قبیل فکر کنیم. ما نیازمند چاپگری هستیم که بتواند بر روی تمام محورها چاپ کند و  در زمان فضانوردان صرفه‌جویی شود».

در سال ۲۰۱۷ ، ناسا چاپگر HP OfficeJet 5740  را انتخاب کرد تا جایگزین اپسون ۸۰۰ موجود در ایستگاه فضایی شود، در ۲۰ سال گذشته از چاپگر اپسون ۸۰۰ در ایستگاه‌ فضایی بین‌المللی استفاده شده بود.
رن استفانز، مدیر تحقیق و توسعه سیستم‌های تخصصی چاپ HP  می‌گوید:«تیم طراحی ما مجبور شد به عقب بازگردد و درباره اینکه گرانش چگونه در روند کار یک چاپگر و فرآیند چاپ تاثیر دارد فکر کند.».
ایستگاه فضایی بین‌المللی شامل چند قسمت است: یک سرمایه‌گزار که در زمین با ناسا همکاری می‌کند، یک آزمایشگاه و دفترکار که فضانوردان آنجا مشغول فعالیتند و  مکانی برای خواب، غذا خوردن و انجام برنامه‌های روزمره مانند چک کردن ایمیل و چاپ عکس.
استفانسز می‌افزاید: این تیم نمی‌توانست دستگاه چاپگر را در فضا بسازد، به همین دلیل آن‌ها از یک فرآیند تست طراحی استفاده کردند. آن‌ها قطعات چاپگر سه‌بعدی را در آزمایشگاهی که دارای دستگاه چرخان است آزمودند. این دستگاه به آن‌ها اجازه داد قطعات چاپگر را بچرخاند، تا جایگزین جاذبه زمین شود.

همچنین این تیم از طریق انجمن پژوهشی ملی کانادا توانستند چاپگر را به کمک هواپیمای گرانش‌صفر آزمایش کنند. مهندسان در سه روز متوالی  ۱۳ پرواز انجام دادند و در هر پرواز چاپگر به مدت ۲۰ تا ۲۵  ثانیه در گرانش صفر آزمایش شد.

دو چاپگر HP Envy که در تاریخ ۲ آوریل ۲۰۱۸ به ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال شدند، می توانند در موقعیت‌های ۰، ۹۰، ۱۸۰و ۲۷۰ درجه چاپ کنند. چاپگر همچنین از همان کارتریج‌های جوهر که در زمین کاربرد دارد استفاده می‌کند. در زمین، جوهر روی کاغذ به طورعادی جریان یافته و چاپ انجام می‌شود. اما برای شرایط گرانش صفر، مهندسان مجبور بودند یک سیستم برای جلوگیری از شناور شدن قطرات ریز جوهر در ایستگاه فضایی بین‌المللی بسازند.
تیم HP پانل شیشه‌ای چاپگر را حذف و تمام قطعات دستگاه را مهروموم و درزگیری کرد.  استفاده از پلاستیک مقاوم در برابر شعله، صرفه‌جویی در کاغذ، مدیریت جوهر در گرانش صفر، اتصال با سیم و بدون سیم، تست زیست محیطی و چاپ در سه محور از ویژگی‌های منجصر به فرد این چاپگر است. مهندسان از ماده‌ای استفاده کردند تا مانع از نشت جوهر در ایستگاه فضایی و آلودگی قطعات شود.

هانتر می‌گوید: «در شش ماموریت اخیر، خدمه ایستگاه فضایی اعلام کردند نیازمند فناوری‌ها و چاپگر جدیدی هستند».
 شاید ممکن است تعجب کنید که چرا فضانوردان به چاپگر نیاز دارند. دو دلیل اصلی وجود دارد: در شرایط اضطراری و ایجاد مشکل در شبکه ارتباط اینترنتی، فضانوردان می‌توانند آنچه که نیاز است را روی کاغذ چاپ کنند. اما دلیل دوم، انسانی است. هانتر می‌گوید: «در ارتفاع ۴۰۰ کیلومتری دور از خانه و شناور در جاذبه صفر، لمس کاغذهایی که در آن‌ها متنی چاپ شده، حس خوشایند بودن در زمین را در فضانوردان زنده نگه می‌دارد».

منبع