استارت‌آپ بریتانیایی اولین ویدیو رنگی سنجشی رنگی را منتشر کرد

0 544

استارت‌آپ بریتانیایی ارث-آی (Earth-i) اولین ویدیو رنگی تهیه‌شده توسط ماهواره VividX2 را به عنوان نمونه اولیه منظومه سنجشی آتی خود منتشر کرد. این تصاویر ویدیویی، خودروهایی را در آمریکا، فرودگاه‌هایی در امارات و آرژانتین، و زندگی شهری را در برخی از شهرهای آمریکا و استرالیا نشان می‌دهند.

شرکت ارث-آی این ماهواره ۱۰۰کیلوگرمی را در ماه ژانویه به فضا پرتاب کرد. VividX2 که توسط شرکت ماهواره‌ساز SSTL ساخته شده و قبلا کربنایت-۲ (Carbonite-2) نام داشت، توسط راکت هندی PSLV به مدار SSO فرستاده شده بود.

ریچارد بلین (Richard Blain) مدیر اجرایی ارث-آی با ابراز رضایت از کیفیت تصاویر این ماهواره گفت:«اطلاعاتی که از تصاویر ویدیویی بدست می‌آید به ما در درک بهتر پدیده‌های موجود در تصاویر کمک می‌کند. اطلاعات زمانی و اطلاعات مربوط به تحرک، موارد ارزشمندی هستند که می‌توان به داده‌های مکان‌پایه ضمیمه کرد».

تصاویر تهیه‌شده توسط این شرکت می‌توانند به عنوان مثال برای نظارت بر یک مزرعه توربین بادی و تشخیص اینکه کدام توربین‌ها در حال چرخش هستند و سرعت چرخش آن‌ها چقدر است، استفاده شوند. با این اطلاعات می‌توان توان خروجی را محاسبه نمود.

علاوه بر این، با استفاده از داده‌های سنجشی ارث-آی می‌توان مدل‌های سه‌بعدی با جزئیاتی تولید کرد. بلین می‌گوید:«وقتی بالای یک هدف پرواز کنیم و طی یک بازه زمانی دو دقیقه‌ای آن را از زوایای مختلف تحت نظر بگیریم، اطلاعاتی کسب می‌کنیم که مارا قادر می‌سازد مدل‌های سه‌بعدی بسیار دقیقتری نسبت به مدل‌های سه‌بعدی تهیه‌شده از تصاویر ثابت، ارائه کنیم».

مشتریان تجاری، برای مقاصدی همچون نظارت بر ترافیک، بهبود امنیت مناطق مرزی و نظارت بر فعالیت بنادر، علاقه‌مند به استفاده از تصاویر ارث-آی هستند. ضمنا طبق گفته بلین این شرکت می‌تواند منطقه‌ای به وسعت ۲۵ کیلومتر مربع از یک شهر را با جزئیات تحت نظر بگیرد.

ارث-آی همچنین برنامه دارد که با گرداوری اطلاعات از مجموعه‌ای از تصاویر، تصاویری با دقت بالا در اختیار مشتریانش قرار دهد. بلین با اشاره به فیلمبرداری با کیفیت ۵۰ فریم در ثانیه توسط ماهواره این شرکت گفت: «در نصف ثانیه، ما ۲۵ تصویر از یک شیء معین در اختیار داریم که به خاطر چرخش زمین و حرکت ماهواره با هم تفاوت‌های جزئی دارند. با جمع‌آوری این تصاویر می‌توان تصاویری با دقت حدودا ۶۰ سانتیمتر تولید کرد».

در حال حاضر شرکت SSTL مشغول به ساخت ۵ ماهواره اول منظومه شرکت ارث-آی می‌باشد که قرار است تا اواخر سال ۲۰۱۹ یا اوایل ۲۰۲۰ آماده پرتاب شوند. پس از تکمیل این منظومه ۱۵ ماهواره‌ای، ارث-آی قصد دارد تعداد بازدیدهای روزانه از هر نقطه معین در زمین توسط منظومه خود را به ۳ بار در روز افزایش دهد.

در ویدیو زیر می‌توان جزئیاتی از نحوه فعالیت ماهواره VividX2 و تصاویر آن را مشاهده کرد.

منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6242
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها