بلاروس چشم انتظار پرتاب دومین ماهواره سنجش از دور خود

0 457

 سیروس برزو: بلاروس قصد دارد دومین ماهواره سنجش از دور خود را پرتاب کند. با این حال، هنوز تاریخ دقیق این پرتاب مشخص نیست. 
آندری کبایاکوف (Andrei Kobyakov) نخست وزیر بلاروس روز ۲۳ مارس ضمن تأیید این خبر در کمیته اجرایی انجمن اکتشافات فضایی (Association of Space Explorers -ASE) گفت: «بلاروس با همکاری شرکای روسی خود به طور فعال در زمینه طراحی و ساخت یک ماهواره جدید سنجش از دور زمین همکاری داشته است. ما انتظار داریم که این کار به زودی کامل شود و دومین ماهواره بلاروس راهی مدار زمین گردد».
ب.ک.آ-۲ (BKA-2) یک ماهواره  سنجش از دور ساخته شرکت روسی پژوهشگاه ملی علوم الکترومکانیک (All-Russian Scientific Research Institute of Electromechanics- VNIIEM-) است. توافق بین آکادمی ملی علوم بلاروس و پژوهشگاه ملی علوم الکترومکانیک برای توسعه ماهواره  ب.ک.آ-۲ در اوت ۲۰۱۵ به عنوان بخشی از قرارداد کلی به امضا رسید که طی آن این پژوهشگاه موظف به ساخت ماهواره‌ای برای  سنجش از دور با کیفیت بالا برای بلاروس گردید. در آن زمان، طرف بلاروسی تاریخ به‌کارگیری ب.ک.آ-۲ را برای سال ۲۰۱۹ تعیین کرد. طبق گفته سرگئی زولوتوی (Sergei Zolotoi)، طراح ارشد سیستم فضایی بلاروس پس از مشورت با روسکاسموس تصمیم گرفته شد که ماهواره سنجش از دور، طی چهار سال تکمیل شود. سرگئی زولوتوی می گوید: «با توجه به توافق بر روی  مشخصات فنی ماهواره، کارهای عملی بر روی آن آغاز شده و در نظر است با هماهنگی روسکاسموس  این ماهواره طی سال ۲۰۱۹ قطعا پرتاب شود. 
طبق گفته  آژانس خبری بلاروس، ماهواره ب.ک.آ-۲ برای تهیه نقشه‌های توپوگرافی با مقیاس ۱: ۱۰۰۰۰طراحی شده است. گرچه طبق خبر وبسایت اسپیس فلایت اینسایدر (spaceflightinsider) زیرسامانه‌های این ماهواره ساخته شرکت بلاروسی پلنگ (Peleng)  است اما بررسی‌ها نشان می دهد ب.ک.آ-۲ همانند ب.ک.آ-۱ نخستین ماهواره سنجش از دور بلاروس، نسخه‌ای از ماهواره کلانپوس-۵ (Kanopus-V) روسی است.  ماهواره سنجش از راه دور ب.ک.آ-۱ در ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۲ از پایگاه  فضای باز بایکونور در قزاقستان برای ماموریت پنج ساله به فضا پرتاب شد. با این حال، در ژانویه ۲۰۱۷ ، عمر مفید آن تا اواخر سال ۲۰۱۸ افزایش یافت. بلاروس از داده‌های این ماهواره هم برای رفع نیازهای خود و هم برای مشتریان مختلف استفاده کرده است.
ماهواره ب.ک.آ-۲ دارای توانایی تشخیص اجسام در حد دو متر است و با داشتن چهار کانال طیفی می‌تواند در زمینه‌های مختلف زمین‌شناسی، تحقیقات علمی و کاربردی در جو زمین، نقشه‌برداری (برنامه‌های توپوگرافی و نظارت ژئودزی)، توسعه پروژه‌های بزرگ ساختمان شامل خطوط لوله گاز و نفت، راه آهن، نیروگاه‌های برق آبی، حفاظت از منابع معدنی، نظارت بر محیط زیست از جمله نظارت بر وضعیت جنگل (از جمله جلوگیری از گسترش آتش سوزی جنگل‌ها )، انتشار گازهای گلخانه‌ای، نظارت بر یخچال‌ها و بخش‌های کشاورزی، نظارت بر منابع آب و غیره کاربرد داشته باشد.
این ماهواره که نیروی مورد نیاز خود را از ۲ باتری خورشیدی می‌گیرد و در باتری‌های شارژی ذخیره می‌کند تنها ۴۷۳ کیلوگرم وزن دارد و قرار است در مداری ۵۱۰ کیلومتر × ۵۱۰ کیلومتر به گرد زمین بچرخد. آکادمی ملی علوم جمهوری بلاروس به عنوان مدیر برنامه، برای ب.ک.آ-۲ طول عمری ۵ ساله پیش‌بینی کرده است.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6229
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها