شکل گیری نسل آینده انسان در ایستگاه فضایی بین المللی

در آینده نه چندان دور یکی از برترین تیتر‌های خبری در دنیا تولد اولین انسان در خارج از کره زمین خواهد بود. کارشناسان ناسا (‌NASA) اعلام کرده‌اند در نظر دارند برای اولین بار اسپرم انسانی دریافتی از بدن مرد را به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستند تا این پژوهش انجام شود که آیا امکان شکل گیری نطفه و تولد انسان در فضا وجود دارد.
قرار است فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین‌المللی (‌ISS) برروی اسپرم انسانی آزمایش کنند تا اثر‌های کاهش گرانش را برروی آن مطالعه کنند.
محققان امیدوار نیستند که اسپرم بتواند تخمک دریافتی از زن را در فضا بارور کند.
کارشناسان هدف از انجام این پژوهش به نام (Micro-۱۱) را امکان تولید مثل و جلوگیری از انقراض نسل انسان‌ها در قرن‌های بعد در زمان انجام مسافرت‌های طولانی مدت فضایی اعلام کرده اند.
قرار است این اسپرم‌ها که منجمد هستند به وسیله موشک فالکون (Falcon) شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل شوند.
کارشناسان انجام این پروژه و تشکیل نطفه را بسیار سخت می‌دانند، زیرا باروری موفق تخمک انسانی به عامل‌های متعددی بستگی دارد.
تاکنون آزمایش‌هایی سری و اولیه با استفاده از اسپرم گاو نر در فضا انجام شده و نتیجه‌هایی نسبتاً موفقیت آمیز به دست آمده است، محققان پس از انجام آزمایش نمونه‌ها را تحت شرایط خاص و ویژه برای بررسی‌های بیشتر به زمین ارسال می‌کنند.
خلا و انرژی‌های کیهانی همچنین اشعه‌های ساطع شده از نور خورشید می‌توانند به بدن انسان و بافت‌ها آسیب جدی برسانند.
به همین دلیل شانس فرزند آوری و تولید مثل انسان‌ها در فضا با اما و اگر‌های فراوان همراه است.
تابش اشعه‌های نور خورشید در ایستگاه فضایی بین المللی صد برابر بیشتر از زمین است و می‌تواند به DNA سلول‌ها و گامت دریافت شده آسیب برساند.
کارشناسان امیدوار هستند در آینده کودکان سالم در فضا به دنیا بیایند.

منبع باشگاه خبرنکاران جوان