1397/01/27

سرمایه گذاری مشترک بوئینگ و رولزرویس روی هواپیماهای ابرصوتی استراتوسفری

بعد از بیانیه مشترک رولزرویس (Rolls-Royce) و بوئینگ (Boeing) مبنی بر سرمایه‌گذاری روی یک شرکت بریتانیایی به نام ری‌اکشن انجینز (Reaction Engines Limited -REL) که به تولید سیستم‌های پیشرفته رانشی می‌پردازد، به نظر می‌رسد حالا بیشتر از هر زمان دیگر به رویای سفرهای فراصوتی نزدیک شده‌ایم. Reaction Engines...
سرمایه گذاری مشترک بوئینگ و رولزرویس روی  هواپیماهای ابرصوتی استراتوسفری

بعد از بیانیه مشترک رولزرویس (Rolls-Royce) و بوئینگ (Boeing) مبنی بر سرمایه‌گذاری روی یک شرکت بریتانیایی به نام ری‌اکشن انجینز (Reaction Engines Limited -REL) که به تولید سیستم‌های پیشرفته رانشی می‌پردازد، به نظر می‌رسد حالا بیشتر از هر زمان دیگر به رویای سفرهای فراصوتی نزدیک شده‌ایم.
Reaction Engines از سال‌ها پیش از تاسیس اش در سال ۱۹۸۹، مشغول کار روی هواپیماهای ابرصوتی استراتوسفری فضایی با سرعت فراصوت بوده است. بنابر فعالیت‌های پیشین یکی از مهندسین این کمپانی به نام آلن باند (Ellen Band)، شاتل‌های فضایی فراصوت برای نخستین بار در پروژه HOTOL مورد توجه قرار گرفتند که پروژه‌ای مشترک میان رولزرویس و سازمان هوافضای بریتانیا بوده است.
با این حال این پروژه به خاطر مشکلات فنی شکست خورد و باند به همراه مهندسینی دیگر به نام های جان اسکات (John Scotus) و ریچارد وارویل (Richard Warwill) به تاسیس REL پرداخت و طی ۲۹ سال اخیر مشغول توسعه فناوری مد نظر خود بوده است.
مهم ترین قطعه شاتل Skylon این کمپانی، SABRE نام دارد که موتوری هیبریدی و فراصوت است و مثل یک جت معمولی با سرعت کمتر از ۵ ماخ (یا ۵۰۶۱ کیلومتر بر ساعت) فعالیت می‌کند. با این حال در سرعت‌های فراصوت، SABRE به یک موتور موشک تمام عیار تبدیل شده و با سوزاندن هیدروژن و اکسیژن مایع به سرعت ۲۵ ماخ (یا ۲۹۸۰۸کیلومتر بر ساعت) دست می‌یابد.
کلید دستیابی به چنین سرعتی، سیستمی انقلابی برای تبادل حرارت است که هنگامی رسیدن به سرعت فراصوت، از موتورها در برابر ذوب شدگی محافظت می کند. با رسیدن به سرعت ۵ ماخ، حتی با کیفیت ترین فلزات ذوب می‌شوند و در سرعت فراصوت، حرارت به نابودی کامل بدنه منجر خواهد شد.
بنابراین دمای موتور باید به شکل چشمگیری کاهش یابد و SABRE از مجموعه‌ای از مبادله‌گرهای حرارت بهره می‌گیرد که با استفاده از سوخت برودتی هیدروژنی با دمای منفی ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد، دمای موتور را  به حدود ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد  می‌رسانند؛ آن هم در عرض ۱صدم ثانیه. چنین موتوری می‌تواند برای ارسال محموله‌هایی به فضا با شاتل Skylon مورد استفاده قرار گیرد اما احتمالاً دلیل اصلی جذابیت آن برای بوئینگ، ظرفیت‌هایش در سفرهای تجاری با سرعت فراصوت بوده است.


منبع: دیجیاتو

ماهواره‌بر و پرتاب | فناوری‌های نوین |

نظر شما

پربازدیدکننده ترین خبر

فضانورد امارات در سال ۲۰۱۹ به فضا خواهد رفت

با اعلام جایگزینی آلکسی اووچینین (Alexey Ovchinin) و نیکلاس هیگ (Nicholas Hague) با الگ اسکریپوچکا (Oleg Scripochocka) و فضانورد اماراتی کرده در پرواز ۱ مارس ۲۰۱۸ با ناو سایوز ام.اس-۱۲ (Soyuz MS-12) این سوال پیش آمد که تکلیف فضانورد اماراتی چه خواهد شد و آیا شهروند اماراتی شانس پرواز در سال جدید میلادی را از دست خواهد داد؟ به‌ویژه که تنها چند روزی از انتشار عکس جلسه آموزش خدمه ناو کیهانی سایوز ام.اس-۱۲ در شبیه‌ساز سایوز می‌گذشت و در آن هزازا المنصوری در کنار اولگ اسکریپوچکا و کریستینا کخ (Christina Koch) می گذشت. اما مصاحبه اخیر دیمیتری راگوزین (Dmitry Rugozin) ثابت کرد که روس‌ها هیچ علاقه‌ای به از دست دادن این شریک پولدار ندارند و به هر شکل که شده فضانورد اماراتی را به ایستگاه فضایی بین‌‌المللی خواهند فرستاد. راگوزین در این مصاحبه گفت: «کار ما با شرکای اماراتی ادامه دارد و فضانورد امارات در سال ۲۰۱۹ به فضا خواهد رفت. او اضافه کرد در آموزش فضانوردان شهروند امارات هیچ تغییری حاصل نشده و آنها همچنان آموزش و تمرین‌ها را با همکاران خود مرتبا ادامه می‌دهند.» بر اساس آخرین خبرها از مرکز آموزش فضانوردان روسیه, هزاز المنصوری به عنوان فضانورد اصلی که راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد شد انتخاب شده و شهروند دیگر امارات سلطان سیف النیادی در دوران آموزش و تمرین سمت جانشین را خواهد داشت تا اگر اتفاق غیر منتظره‌ای برای المنصوری رخ داد از وی به عنوان جایگزین استفاده شود. هزازا المنصوری و سلطان سیف النیادی و شهروند اماراتی هستند که بعد از طی مجموعه‌ای از معاینات پزشکی، روانی، مصاحبه‌های شخصی و غیره از بین ۴۰۲۲ داوطلب انتخاب شدند. هزازا المنصوری خلبان و افسر نیروی هوایی امارات است و سلطان سیف النیادی دکترای فناوری اطلاعات دارد.