ایلان ماسک بخشی از فضاپیمای فوق سنگین خود را رونمایی کرد

0 731

ایلان ماسک (Elon Musk) بنیان‌گذار اسپیس‌ایکس(SpaceX) و مدیرعامل شرکت تسلا، به طرفداران خود تصاویری از قطعاتی که برای ساختن فضاپیمای عظیم بی.اف. آر(BFR) استفاده کرده است، نشان داد. این فضاپیما روزی می‌تواند انسان‌ها را به ماه و مریخ بفرستد.
ایلان ماسک عکسی در اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت که تصویر ابزار اصلی تشکل دهنده بدنه فضاپیما “بی.اف.آر” (BFR) شرکت اسپیس اکس را نشان می‌دهد. این دستگاه عظیم برای ساخت بدنه و قسمت‌های بالایی فضاپیما مورد استفاده قرار گرفته است.
دستگاه اساسا یک ماندرل چرخشی است که در آن فیبرکربن فوق سبک نوری استفاده شده است تا قسمت اصلی فضاپیما بی.اف.آر  را تشکیل دهد.
در این عکس ماسک “تسلا مدل 3” را در کنار ابزار اصلی بدنه فضاپیما قرار داده تا اندازه عظیم این فضاپیما را به نمایش بگذارد. ایلان ماسک، تصاویر بیشتری از سخت افزار استفاده شده در فضاپیما بی.اف.آر به اشتراک نگذاشت.


ماسک در سال ۲۰۱۶، مخزن سوخت فضاپیمای بی.اف.آر را که می‌تواند تا ۱۲۰۰تن اکسیژن مایع خیره کند، به نمایش گذاشت. فضاپیما بی.اف.آر نزدیک به ۳۴۸ فوت(۱۰۶ متر) ارتفاع دارد و یک سفینه فضایی واقعا غول‌پیکر است. این فضاپیما به عنوان جانشین ماهواره بر “فالکون هوی”(Falcon Heavy)محسوب می‌شود و در طراحی فعلی آن مجموعا از­ ۳۷ موتور استفاده شده که از این تعداد، ۳۱ موتور در بخش تقویت کننده موشک و شش موتور در فضاپیما وجود دارد که مجموعا می توانند نیروی جلوبرنده ای معادل 52.7 میلیون نیوتن تولید کنند. فضاپیمای بی.اف.آر قادر خواهد بود 150 تن محموله را به مریخ برساند. پیش بینی شده برای ساخت کامل این فضاپیما 335 میلیون دلار هزینه شود.  
پرتاب و فرود این فضاپیما  به صورت عمودی انجام می‌شود. همانطور که انتظار می‌رود، ماسک یک جدول زمانی برای زمان پرتاب بی.اف.آر تنظیم کرده است.
ایلان ماسک در “جشنواره فناوری و فرهنگ جنوب و جنوب غربی” (South by Southwest technology and culture festival) در شهر آستین ایالت تگزاس گفت:«ما در حال ساخت نخستین فضاپیمای بین سیاره‌ای هستیم و فکر می‌کنم که اولین پرواز این فضاپیما به مریخ در نیمه نخست سال ۲۰۱۹محقق شود. البته جدول زمانی من همیشه دقیق نیست.»
البته این هدف خیلی بلندپروازنه به نظر نمی‌رسد چرا که جین شاتول (Gwynne Shotwell)، رییس شرکت اسپیس ایکس، گفته بود که پرواز آزمایشی این فضاپیما در سال ۲۰۱۹ انجام می‌شود.
آزمایش‌های مداری این فضاپیما در سال ۲۰۲۰ انجام می‌شود تا در سال ۲۰۲۲ شرکت اسپیس ایکس بتواند توسط این فضاپیما اولین پرواز به مریخ را داشته باشد.
این فضاپیما ماهواره‌ها را به مدار و خدمه و محموله‌ها را به ایستگاه بین‌المللی فضایی خواهد برد و حتی ماموریت‌های سفر انسان به ماه و مریخ را انجام خواهد داد.
به منظور فرود بر روی مریخ، این فضاپیما دارای یک روش فرود همانند آنچه که توسط فالون هوی انجام شد، است.
قسمت بالای این فضاپیما دارای ۴۰ کابین است که می‌تواند مکان ۵ یا ۶ نفر باشد. این باعث ایجاد یک پایگاه قمری خواهد شد.
ماسک گفت:«پرتاب موشک فالکون هوی انگیزه بسیار و اعتماد به نفس کافی برای طراحی فضاپیما بی.اف.آر را به من داد و من مطمئنم همه چیز به سرعت و با دقت زیاد پیش خواهد رفت.»

منبع خبرگزاری ایسنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6202
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها