1397/01/22

کشف سیاره فلزی جدید

محققان در فاصله ۳۴۰ سال نوری از زمین یک سیاره فلزی داغ کشف کردند که شباهت زیادی به عطارد دارد. این سیاره جدید که K2-229b نام دارد تنها ۲۰ درصد بزرگتر از زمین است، اما جرم آن به۲.۵ برابر جرم زمین می‌رسد. این سیاره با فاصله ۱۶۱۰۰۰۰ کیلومتر دور یک ستاره کوتوله در صورت فلکی سنبله گردش می‌کند.
کشف سیاره فلزی جدید

این سیاره جدید که K2-229b نام دارد تنها ۲۰ درصد بزرگتر از زمین است، اما جرم آن به ۲.۵ برابر جرم زمین می‌رسد. این سیاره با فاصله ۱۶۱۰۰۰۰ کیلومتر دور یک ستاره کوتوله در صورت فلکی سنبله گردش می‌کند.
محققان ابتدا از درخشش دوره‌ای این سیاره به وجود آن پی بردند، اما پس از ارزیابی نور چشمک‌زن ستاره کوتوله در اثر نیروی گرانشی K2-229b توانستند ساختار و جرم این سیاره را به درستی محاسبه کنند.
عطارد به دلیل مقادیر زیاد آهن موجود در آن با سایر سیارات منظومه شمسی تفاوت دارد و این ساختار نشان می‌دهد که نحوه تشکیل آن نیز متفاوت بوده است. اکنون محققان سیاره جدیدی را کشف کرده‌اند که دارای ویژگی های مشابه عطارد است و به این نتیجه رسیدند که بر خلاف تصور قبلی چنین سیاراتی چندان کمیاب نیستند.
سیاره K2-229b درونی‌ترین سیاره از یک مجموعه سه‌تایی است که مدار تمام آن‌ها نسبت به ستاره کوتوله کوچکتر از مدار عطارد به دور خورشید است.
سیاره K2-229b فاقد اتمسفر است و دمای سطح در طول روز به ۲۰۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. به اعتقاد محققان در زمان شکل‌گیری این سیاره شعله‌های خورشیدی ستاره موجب از بین رفتن اتمسفر و لایه خارجی سیاره شده و هسته داغ و چگال آن را برجای گذاشته‌اند. فرضیه دیگر این است که سیاره K2-229b در اثر یک برخورد شدید بین دو جرم کیهانی مشابه آنچه به اعتقاد محققان زمین را شکل داده است، پدید آمده باشد.
مطالعه ماهیت و ساختار سیارات خارج از منظومه شمسی و نحوه شکل‌گیری آن‌ها می‌تواند سرنخ‌هایی را در رابطه با نحوه شکل‌گیری منظومه شمسی در اختیار ما قرار دهد.