1397/01/21

فناوری هوشمند کشت سبزیجات در مریخ را ممکن می کند

محققان آلمانی پس از کشت موفقیت‌آمیز انواع سبزیجات در قطب جنوب بدون استفاده از نور آفتاب، خاک یا هرگونه آفت‌کش به دنبال تکرار این تجربه در کره مریخ هستند.
فناوری هوشمند کشت سبزیجات در مریخ را ممکن می کند

پژوهشگران آلمانی ایستگاه نومایر ۳ (Nomier 3 station) در قطب جنوب، اولین محصول سبزی خود در قطب جنوب را برداشت کرده‌اند. محصول یادشده در یک گلخانه پیشرفته رشد داده شده و ثابت می‌کند سبزیجات نه تنها در زمین‌های بایر و نامناسب قطب جنوب و حتی صحراها قابل کاشت هستند، بلکه در سیارات دیگر مانند ماه و مریخ نیز امکان کاشت سبزی وجود خواهد داشت.
گلخانه یادشده فعالیت خود در قطب جنوب را از ژانویه سال ۲۰۱۸ آغاز کرده و راه اندازی آن حاصل سال‌ها بررسی و مطالعه است. این گلخانه در درون یک کانتینر بدون پنجره و تغییر کاربری داده شده تاسیس شده و دسترسی به آن از طریق یک دریچه هوا ممکن است.
گردش هوا در این گلخانه به صورت بسته ولی هوشمند صورت می‌گیرد و از نور بنفش مصنوعی برای تغذیه سبزی‌ها استفاده می‌شود. ریشه‌های سبزی‌ها در این روش از طریق اسپری کردن املاح و مواد تغذیه‌ای نیازهای غذایی خود را دریافت می‌کنند. برگ‌های سبزی‌ها هم با استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی (LED) تغذیه می‌شوند. هوای محیط اطراف این سبزی‌ها کاملا فیلترشده است تا آن‌ها هیچ میکروبی دریافت نکنند و برای غنی‌سازی این هوا از دی اکسید کربن استفاده می‌شود.
محققان آلمانی می‌گویند تکرار این روش در کره مریخ هم ممکن است و همین مسأله زمینه را برای سکونت درازمدت انسان‌ها در سایر کرات فراهم می‌کند.

فضانوردی و سرنشین‌دار | کاوش‌های فضایی |