کوچک کردن ماهواره‌ها با الهام از اوریگامی

0 703

یک استارت‌آپ بریتانیایی با الهام از هنر اوریگامی (کاغذ و تا) ایده‌ای جدید را برای کاهش دادن فضای مورد نیاز برای ارسال سازه‌ها به مدار مطرح کرده است. شرکت سامانه‌های فضایی آکسفورد (Oxford Space Systems (OSS)) که در سال ۲۰۱۳ توسط مایک لاوتون (Mike Lawton) تاسیس شد، در زمینه طراحی و تولید آنتن‌ها و سازه‌های قابل پیاده‌سازی مانند بوم‌ها برای ماهواره‌ها فعالیت می‌کند. این شرکت از مواد اختصاصی خود برای ساخت محصولاتش استفاده می‌کند که ادعا دارد سبک‌تر از مواد اولیه مرسوم در صنعت فضایی است و انبار کردن آن نیز فضای کمتری نیاز دارد.

لاوتون در این باره می‌گوید: «ما راهی را برای لوله کردن فیبر کربن و ذخیره‌سازی انرژی در آن پیدا کرده‌ایم؛ به این ترتیب در صورت آزادسازی، مانند یک فنر باز می‌شود.» حال قدم بعدی OSS این است که بتواند سازه‌های فشرده‌شده را درون یک فضای کوچک جای دهد تا نهایتا موفق به کاهش هزینه‌های پرتاب فضایی شود.

شرکت OSS برای بهبود طراحی‌ها و یافتن روش‌هایی برای تا کردن آنتن‌ها و دیگر اجزاء ماهواره، همکاری تنگاتنگی با پروفسور ژونگ یو (Zhong You)، یکی از اساتید دانشگاه آکسفورد، و متخصص در زمینه اوریگامی دارد. لاوتون خاطرنشان کرد: «اوریگامی بر پایه ریاضی بنا شده است. صنعت فضا به پیش‌بینی و تحلیل رفتار اشیاء اهمیت می‌دهد. بنابراین اوریگامی می‌تواند نگرش دقیقی برای تا کردن سازه‌ها و کاهش حجم آن‌ها به ما بدهد.»

آنتن‌ها به ماهواره کمک می‌کنند که با زمین ارتباط برقرار کند. اصولا هرچقدر که آنتن بزرگتر باشد، ارتباط با زمین موثرتر خواهد بود. اما آنتن‌های بزرگتر، سنگین‌تر هم هستند و با توجه به هزینه‌های چندهزار دلاری ارسال هر کیلوگرم محموله به فضا، استفاده از آن‌ها هرینه هنگفتی خواهد داشت.

ساخت آنتن‌های مورد نظر شرکت OSS نیازمند تحقیق و توسعه بیشتری است؛ اما لاوتون می‌گوید هم‌اکنون نیز مشتریان تجاری برای این آنتن وجود دارد. وی امیدوار است که آنتن‌های جمع‌شونده تا اوایل سال ۲۰۲۰ به مرحله عملیاتی برسند. لازم به ذکر است که اولین محصول این شرکت با نام بوم آستروتیوب (AstroTube) در سال ۲۰۱۶  ساخته و معرفی شد.

بوم‌ها برای پیاده‌سازی تجهیزات علمی و اندازه‌گیری در فضا توسط ماهواره‌ها استفاده می‌شوند. به کمک این ابزار، تجهیزات به فاصله مناسبی از ماهواره فرستاده می‌شوند که اندازه‌گیری‌ها با دقت بیشتر و به دور از تداخل با ماهواره انجام گیرند.

در حال حاضر علاوه بر شرکت‌های فعال در صنعت فضایی، شرکت‌های دیگری از صنایع دیگر به حامیان مالی شرکت OSS پیوسته‌اند؛ چرا که طبق گفته موسس این شرکت، مواد توسعه‌داده شده قابلیت استفاده در صنایع دیگری که با شرایط غیرعادی محیطی و دمایی سر و کار داشته باشند، را دارد.

منبع money.cnn
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6181
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها