1397/01/20

رصد ستاره عظیم با درخشندگی هزار بار بیشتر از خورشید

محققان با بررسی عکس‌های تلسکوپ هابل ستاره‌ای عظیم در فاصله ۹ میلیارد سال نوری رصد کرده‌اند که هزاران بار درخشان‌تر از خورشید است. این شی آسمانی که به طور غیر رسمی Icarus نام گرفته، دوردست ترین ستاره رصد شده است. دانشمندان این یافته را در تحقیقی جدید در ژورنال « Nature Astronomy» منتشر کرده‌اند.
رصد ستاره عظیم با درخشندگی هزار بار بیشتر از خورشید

دانشمندان این یافته را در تحقیقی جدید  در ژورنال « Nature Astronomy» منتشر کرده‌اند.
دانشمندان به طور معمول در چنین مسافتی فقط می‌توانند کهکشان‌ها ( مجموعه از میلیاردها ستاره ) یا ابر نواخترها، اشعه‌های گاما یا انفجارهای کهکشانی  را رصد کنند.
 جالب آنکه در فاصله بیش از ۱۰۰ میلیون سال نوری عکس‌برداری از ستاره‌ها حتی با قدرتمند‌ترین تلسکوپ‌ها نیز غیر ممکن است.
در این نمونه یک  همخوانی نادر کهکشانی سبب شد این ابرستاره ۲ هزار برابر بزرگتر نشان داده شود و در نتیجه ستاره شناسان موفق شدند آن را رصد کنند.
این پدیده که لنز گرانشی نامیده شده، زمانی اتفاق می‌افتد که یک کهکشان بزرگ با خوشه‌ای از کهکشان‌ها نور منتشر شده از یک کهکشان دوردست را خم می‌کنند. در نتیجه کهکشان‌ها به عنوان یک شیشه بزرگ نما عمل می‌کنند و اشیای کم نور قابل مشاهده می شوند.
به گفته محققان این ابرستاره صدها یا هزاران بار درخشان تر از خورشید است.  ستاره مذکور در تصاویری که تلسکوپ هابل بین آوریل ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ گرفته، کشف شده است.