اردوگاه دانش آموزی برای ترویج فضا در ازمیر ترکیه

0 1,810

 مریم فخیمی: سومین کمپ فضایی آمریکا به نام اردوگاه فضایی ترکیه (Space Camp Turkey) در شهر ازمیر این کشور قراردارد. وزارت آموزش و پرورش ترکیه این کمپ فضایی را به عنوان موسسه‌ای علمی قلمداد می‌کند. این کمپ آموزشی به جوانان فرصتی برای آشنایی با علوم هوا فضا می‌دهد. در اینجا، افراد با مسائلی مانند بی‌وزنی، لباس فضانوردی، گرانش و غیره آشنا می‌شوند.

این اردوگاه در منطقه آزاد دریای اژه واقع شده است. یک پارک صنعتی با تکنولوژی پیشرفته در شهر ازمیر ترکیه، که توسط شرکت توسعه و عملیات منطقه آزاد اژه (ESBAS) اداره می شود. ازمیر شهری مدیترانه‌ای در سواحل غربی ترکیه با جمعیت بیش از ۴میلیون نفر است. کمپ فضایی ترکیه یکی از سه اردوگاه فضایی در جهان است. این اردوگاه به مرکز فضایی و موشکی ایالات متحده در هانتسویل وابسته است.

کایا تونسر، مدیر عامل فقید ESBAS، پس از اینکه با هموطنش اسماعیل اکبای، مهندس ترکیه‌ای پروژه آپولو که برای دکتر ورنر فون براون کار کرده بود، از مرکز فضایی هانتسویل بازدید کرد، تصمیم گرفت یک اردوگاه فضایی در ترکیه احداث کند.
کمپ فضایی ترکیه در ۱۲ ژوئن ۲۰۰۰ افتتاح شد. اسکات کارپنتر فضانورد آمریکایی و اسماعیل اکبای در مراسم افتتاح حضور داشتند.
از این اردوگاه تا کنون بیش از ۱۶۰ هزار کودک و بزرگسال از ۵۰ کشور جهان بازدید کرده‌اند. در این اردوگاه که فضای زندگی و کار در فضا را به شکلی کامل نشان می‌دهد، بازدیدکنندگان در دوره‌های مختلف آموزش علوم فضایی شرکت می‌کنند.

برنامه‌های اردوگاه
هدف از اجرای برنامه‌های تعاملی در دوره‌های آموزشی این اردوگاه، پرورش ذهن خلاق، ترویج کار گروهی و روحیه همکاری از طریق شبیه‌سازی ماموریت‌های فضایی و افزایش درک درباره نیاز بشر به فناوری فضایی است. برنامه‌های آموزشی روی کار تیمی و تربیت رهبران آینده تمرکز دارد. این اردوگاه در پی ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان شرکت کننده برای گرایش به علوم فضایی، ریاضی، فن‌آوری، افزایش تسلط به زبان انگلیسی و تقویت همیاری و ایجاد حس مودت جهانی در محیطی پویا و سرگرم کننده است.
دوره‌های آموزشی ویژه رده سنی ۹ تا ۱۵ سال، دانشجویان ۱۸ تا ۲۵ سال و دوره‌های بزرگسالان است. دوره ویژه‌ای هم برای کودکان ۷ تا ۱۱ سال در نظر گرفته شده که این افراد می‌توانند به همراه یک بزرگسال شرکت کنند.

 

اردوگاه تابستانی کهکشانی یک برنامه ۶ روزه شامل فعالیت‌های آموزشی و اجتماعی ویژه نوجوانان است. برنامه‌های این کمپ به زبان‌های ترکی و انگلیسی برای دانش‌آموزان بومی و غیربومی تدریس می‌شود.


در  این دوره، دانش‌آموزن هم‌گروهی‌های خود را از کشورهای دیگر انتخاب می‌کنند. با سنت‌ها، فرهنگ‌ها، رویدادها و تفریحات دیگر کشورها آشنا می‌شوند. با مشاوران آمریکایی زبان انگلیسی می‌آموزند. سرگرمی‌های مختلفی خواهند داشت و در طی دوره موشک تک مرحله‌ای ساده‌ای ساخته و پرتاب می‌کنند.

ماموریت ایستگاه فضایی
در طی مأموریت‌های شبیه سازی شده ایستگاه فضایی، اعضای اردوگاه در موقعیت‌های ویژه‌ای (مانند فرمانده شاتل دیسکاوری، مهندس پرواز و مهندس کنترل ) قرار می‌گیرند.
موفقیت این مأموریت به فعالیت درست هر یک از اعضای تیم بستگی دارد. اگر یکی از افراد وظایف خود را نادیده بگیرد، ممکن است بر نتیجه پرواز تاثیر منفی داشته باشد.
در این دوره شرکت کنندگان با رهبری یک گروه آشنا شده و یاد می‌گیرند چگونه به طور موثر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، مشکلات را با هم حل کنند، زمان و استرس خود را کنترل کرده و به صورت یک گروه منسجم برای موفقیت کل ماموریت تلاش کنند.

 

دوره اکتشافات فضایی
در این دوره آموزشی حاضران با برنامه‌های رباتیک شامل بازسازی رباتیک ماموریت شاتل و ساخت یک ربات برای شرکت در رقابت‌های رباتیک آشنا می‌شوند. این فعالیت‌های آموزشی و مشارکت در کار گروهی، مهارت‌ حل مسئله را در شرکت‌کنندگان افزایش داده و آن‌ها را به دنیای برنامه‌نویسی و مهندسی معرفی می‌کند.

پس از اتمام برنامه درسی رباتیک، گردشگران قادر خواهند بود:
کاربرد عملی فن‌آوری رباتیک را تشریح کنند. با تاثیر فن‌آوری و دانش در گذشته، حال و آینده زندگی انسان در زمین و فضا آشنا شوند. همکاری با همسالان برای حل مشکلات را می‌آموزند.در مورد نقش مهندسین و برنامه‌نویسان در فرآیند طراحی ماموریت‌های رباتیک بحث می‌کنند.

فعالیت‌های جانبی
در کنار تمرینات آموزش فضانوردی،آزمایش بی‌وزنی، فرود بر زمین و راهپیمایی در فضا، شرکت کنندگان یک موشک تک مرحله‌ای را ساخته و پرتاب می‌کنند. در پلانتاریم با صورفلکی، سیارات و ستارگان آشنا می‌شوند. توسط تلسکوپ 10 اینچی رصدخانه، دهانه‌های برخوردی ماه و سایت‌های فرود ماموریت‌های آپولو را رصد کرده، به تماشای نوارهای سیاره مشتری و حلقه‌های زیبای سیاره زحل می‎پردازند.
آن‌ها با ماموریت‌های اکتشافی ناسا آشنا شده، گیاهان را در محیطی بدون خاک (هیدروپونیک) پرورش می‌دهند و در مورد تاریخچه اکتشافات فضایی جهان اطلاعات کسب می‌کنند. همچنین فیلم‌های آموزشی و سرگرم‌کننده درباره کار و زندگی در فضا برای دانش‌آموزان پخش می‌شود. طراحی یک سکونتگاه مریخی و شرکت در رقابت و ساخت بالون هوای گرم از دیگر بخش‌های آموزشی این دوره است.
دانش‌آموزان با انجام آزمایش‌های علمی که اصول فیزیک و شیمی را نشان می‌دهند و کاربرد آن‌ها در اکتشاف فضایی، و همچنین با طراحی و ساخت یک ربات آشنا می‌شوند.

تورهای روزانه
در این مرکز می‌توان در تورهای بازدید دو ساعته نیز شرکت کرد. این تور یک تجربه سرگرم کننده و آموزشی کوتاه است. شرکت کنندگان فرصتی برای مشاهده تمرینات مخصوص فضانوردان و آزمایش آن‌ها خواهند داشت، ازجمله:

  • درک قانون سوم نیوتن و نحوه کاربرد آن در سفرهای فضایی
  • تجربه گرانش ناچیزو بی‌وزنی در صندلی گرانش
  • رشد گیاهان در فضا 
  • شناخت سپرهای حرارتی در برنامه‌های مختلف فضایی
  • انجام آزمایش‌های علمی، فضایی

 
برای دانشجویان ۱۸ تا ۲۵ سال نیز تورهای ۳ ساعته با برنامه‌های مشابه برگزار می‌شود.

 
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6155
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
m
m
5 سال قبل

متن خیلی عالی بود
می خواستم بدونم ایرانی ها هم فرصت حضور در این اردوگاه رو دارن ؟ اگ دارن چطور میشه ثبت نام کرد
سپاس