گلف بازی در ماه

0 1,239

سیروس برزو: ناسا (‌NASA) آپولو-۱۴ را با سه سرنشین به نام‌های آلن شپارد، استوارت روسا و ادگار میچل در روز ۳۱ ژانویه ۱۹۷۱ به فضا فرستاد. این ناو در ۴ فوریه به مدار ماه رسید. شپارد و میچل با کمک سفینه مه نشین که بر آن نام آنتارس گذاشته بودند سومین فرود انسان بر ماه را به انجام رساندند. مه نشین آنتارس با فاصله ۵۳ متر از محل پیش بینی شده در ناحیه فرامائورو بر ماه نشست.
فضانوردان ابزارهای تحقیقاتی مختلفی را بر سطح ماه کار گذاشتند که از جمله یک دستگاه انعکاس دهنده لیزری بود.
مه نشین روز ۶ فوریه از سطح ماه بلند شد  و به ناو اصلی پیوست . فضانوردان ره آورد های خود از ماه که شامل چند کیلوگرم خاک و سنگ ماه می شد را به سفینه مادر منتقل کردندو سپس به سوی زمین حرکت کردند.
بخش فرودی آپولو-۱۴ سرانجام روز ۹ فوریه ۱۹۷۱ در ۹۶۵  متری محل پیش بینی شده در اقیانوس آرام فرود آمد.
فضانوردان آلن شپارد و ادگار میچل به ترتیب پنجمین و ششمین مردانی هستند که در روی کره ماه راه رفته‌اند. آنها در این سفر ۴۴ کیلوگرم از مواد سطح ماه را از ناحیه “فرامائورو” گردآوری کرده و با خود به زمین آوردند و از یکی از ارتفاعات مخروطی شکل ماه تا ارتفاع ۱۲۲ متر بالا رفتند و سپس به مدول ماه نشین خود بازگشته به سفینه مادر ملحق شدند و سفر ۳۸۷۲۰۰ کیلومتری خود را به سوی زمین آغاز کردند. اگر چه در پرواز آپولو-۱۴ اشکالات مختصری پدیدار گشت ولی این ماموریت در تاریخچه پروازهای فضائی به عنوان یکی از موفقیت آمیزترین پروازها ضبط خواهد شد. این پرواز همچنین اولین سفر فضائی بود که طی آن یکی از فضانوردان در روی کره ماه به انجام یک بازی مبادرت ورزید. بازی مزبور به این صورت بود که آلن شپارد با چوب گلف یک توپ گلف را در روی ماه پرتاب کرد.
در این وقت صدائی از مرکز کنترل پرواز در هوستن به گوش شپارد رسید که پرسید: “توپ چه مسافتی را طی کرد؟” شپارد گفت: “توپ فرسخ ها از من دور شده!” ولی بعداً معلوم شد که توپ اولین گلف باز کره ماه فقط ۶ متر دور شده بود.
بازی گلف آلن شپارد موقعی انجام شد که سی و سه ساعت و نیم از اقامت قایق ماه نشین در روی کره ماه می گذشت. در این مدت آلن شپارد و ادگارد میچل دوبار از فضاپیما بیرون آمده و در راه پیمائی اول خود چهار ساعت و نیم و در راه پیمائی دوم نیز چهار ساعت و نیم راه رفته بودند.

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6149
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها