1397/01/20

تحول صنعت فضایی بریتانیا با تصویب قوانین جدید

با تصویب لایحه صنعت فضایی بریتانیا و وضع قوانین مربوط به تاسیس پایگاه‌های فضایی این کشور، کسب و کارهای بریتانیایی به زودی قادر خواهند شد که در رقابت‌های تجاری فضا شرکت کنند. این لایحه که در اواخر اسفند سال گذشته تصویب شد، قرار است منجر به افزایش دامنه فعالیت صنعت فضایی بریتانیا شده و شروع عصر جدیدی...
تحول صنعت فضایی بریتانیا با تصویب قوانین جدید

با تصویب لایحه صنعت فضایی بریتانیا و وضع قوانین مربوط به تاسیس پایگاه‌های فضایی این کشور، کسب و کارهای بریتانیایی به زودی قادر خواهند شد که در رقابت‌های تجاری فضا شرکت کنند. در حال حاضر یک چهارم ماهواره‌های مخابراتی جهان در بریتانیا ساخته می‌شوند و خدمات ماهواره‌ای  بیش از ۲۵۰ میلیارد یورو از تولید ناخالص داخلی را در اقتصاد این کشور تشکیل می‌دهند. پایگاه‌های فضایی بریتانیا طبق پیش‌بینی‌های طی ۱۰ سال آینده حدودا ۱۰  میلیارد یورو به این میزان اضافه خواهند کرد. 

لایحه صنعت فضایی که در اواخر اسفند سال گذشته تصویب شد، قرار است منجر به افزایش دامنه فعالیت صنعت فضایی بریتانیا شده و شروع عصر جدیدی را در نوآوری‌ها، اکتشافات و سرمایه‌گذاری‌های فضایی رقم بزند.

انتظار می‌رود پایگاه‌های فضایی بریتانیا که اکنون مجوز ساخت را دریافت کرده‌اند، قابلیت پرتاب ماهواره‌های کوچک و ماموریت‌های آزمایشی را داشته باشند. همچنین این پایگاه‌ها قرار است توسعه مواردی همچون انتقال سریع نقطه به نقطه (high-speed point-to-point transport) را تسهیل کنند.

سم گیمه (Sam Gyimah) وزیر علوم بریتانیا می‌گوید: «لایحه صنعت فضایی فرصت مناسبی را برای حضور در خط مقدم عصر تجاری فضا به این کشور ارائه می‌کند. از طریق راهبرد صنعتی جاه‌طلبانه دولت، ما سعی داریم به نهادهای فضایی کشور کمک کنیم تا بریتانیا را به یک قدرت اصلی در بخش تجاری فضا تبدیل کنند. بدین ترتیب و با توسعه فناوری‌ها، زیرساخت‌ها و خدمات جدید، مرزهای جدیدی در صنعت فضایی بریتانیا پدیدار شده و به عنوان یکی از بازیگران اصلی در بخش پرتاب‌های فضایی مطرح خواهیم شد.»

علاوه بر این، به گفته گیمه ۸ پروژه جدید دیگر نیز در قالب برنامه "فضا برای دولتی هوشمندتر" متعلق به سازمان فضایی بریتانیا (UK Space Agency) کلید خورده‌اند که وی امیدوار است نشان‌دهنده پتانسیل استفاده از فناوری ماهواره‌ای برای مقابله با چالش‌های پیش روی بخش دولتی باشند. این پروژه‌ها شامل استفاده از داده‌های ماهواره‌ای و یادگیری ماشینی برای پشتیبانی از گسترش وسایل نقلیه الکتریکی، پهپادها و مقابله با زباله‌های دریایی هستند.

دکتر گراهام ترناک (Graham Turnock) مدیر اجرایی سازمان فضایی بریتانیا می‌گوید: « لایحه فضایی بریتانیا تضمین می‌کند که محدودیتی برای نسل‌های آینده مهندسین، کارآفرینان و دانشمندان این کشور در زمینه توسعه فناوری‌های فضایی وجود ندارد. ما از برنامه‌های خود برای توسعه اولین خدمات پرتاب‌ تجاری از بریتانیا پرده‌برداری خواهیم کرد و قوانین مربوطه را طی ماه‌های آینده تصویب خواهیم نمود.»

منبع: theengineer

ماهواره‌بر و پرتاب | اقتصاد فضایی | راهبرد | حقوق فضایی |

نظر شما
اخبار مرتبط

گزارش ویژه اسپاش از بازدید پایگاه پرتاب‌های فضایی پله سه تسک

1396/10/28
روزگاری این منطقه فوق سری تلقی بشمار می‌رفت و حتی بر روی نقشه‌های جغرافیایی نمی‌شد آن‌ها پیدا کرد. در حاشیه یک جنگل کاج، در کنار یک دریاچه، شهرکی وجود دارد که بر آن «میرنی» (در زبان روسی...

ماهواره شرکت بریتانیایی برای پاکسازی فضا از زباله‌ها آزمایش می‌شود

1396/10/25
شرکت بریتانیایی SSTL ماهواره‌ای را که به منظور پاکسازی زباله‌های فضایی ساخته است، برای پرتاب به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی، به مرکز فضایی کندی آمریکا ارسال کرد. این ماهواره که ریمو دبریز...

تلاش یک شرکت اوکراینی بریتانیایی برای تاسیس پایگاه پرتاب ماهواره‌های کوچک

1396/11/23
شرکت دو ملیتی اسکایرورا (Skyrora) از برنامه‌های خود برای انجام یک پرواز آزمایشی زیرمداری در سه ماهه آخر سال 2018 خبر داد. این شرکت همچنین به عنوان بخشی از استراتژی خود برای کاهش هزینه پرتاب‌...

سامانه ناوبری زمین‌پایه بریتانیا زیر سایه گالیله

1396/12/20
به تازگی سندی با عنوان "تاثیرات قطع شدن سامانه‌های ناوبری فضاپایه بر اقتصاد بریتانیا" منتشر شده و منجر به واکنش مثبت و حمایت دولت بریتانیا شده است. سند مذکور به این نکته اشاره دارد که با...

پربازدیدکننده ترین خبر

سفر فضاپیمای BepiColumbo به سمت سیاره عطارد آغاز شد

اولین مأموریت آژانس فضایی اروپا (ESA) به سیاره عطارد بامداد روز ۲۸ مهر از پایگاه فضایی گویان فرانسه آغاز شد. فضاپیمای بپی‌کلمبو (BepiColumbo ) رأس ساعت ۵:۱۵بامداد سوار بر ماهواره‌بر آریان ۵ پرتاب شد و سفری هفت ساله را به سمت نزدیک‌ترین سیاره منظومه شمسی به خورشید آغاز کرد. فاصله زمین تا عطارد ۲۴۰میلیون کیلومتر است ولی کل سفر فضاپیمای مورد بحث به حدود 9 میلیارد کیلومتر خواهد رسید. با وجود هوای نیمه ابری، عملیات پرتاب با تلاش مشترک آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس فضایی ژاپن (JAXA) به شکل بی نقصی انجام شد. دو دقیقه پس از پرتاب، دو بوستر اولیه از آریان ۵ جدا شدند. طی ۹دقیقه وظیفه موتور اصلی هم به پایان رسید و BepiColumbo سوار بر ماژول انتقال و مرحله بالایی به مدار پایینی زمین رسیدند. نهایتاً در زمان ۲۷دقیقه پس از پرتاب، فضاپیما به طور کامل از سامانه پرتاب جدا شد و سفرش را آغاز کرد. سیگنال‌های اولیه نشان می‌دهند که ماهواره مورد بحث کاملاً سالم و عملیاتی است. به خاطر نیروی گرانش عظیم خورشید، انرژی مورد نیاز برای رسیدن به عطارد تقریباً معادل انرژی برای رسیدن به پلوتو است. آریان ۵ قدرت کافی برای طی این مسیر ندارد و پیشرانه‌های یونی روی فضاپیما هم از عهده این کار بر نمی‌آیند. به همین دلیل بپی‌کلمبو مجبور است مانورهای خاصی را برای دستیابی به سرعت مورد نیاز انجام دهد. یکی از این مانورها در سال ۲۰۲۰ دور زمین انجام می‌شود، دو مورد در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ دور سیاره ناهید، و شش مانور بین سال های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۵ دور عطارد تا نهایتاً فضاپیما در تاریخ پنجم دسامبر ۲۰۲۵ در مدار مورد نظر قرار گیرد. پس از قرار گرفتن در مدار، بپی‌کلمبو به دو مدارگرد تقسیم می‌شود: مدارگرد مرکوری (MPO) متعلق به آژانس فضایی اروپا و مدارگرد مگنتوسفری مرکوری (MMO) متعلق به ژاپن. برای اولین بار است که دو فضاپیما به شکل همزمان به سمت عطارد ارسال می‌شوند تا در مورد ساختار، میدان مغناطیسی و فقدان اتمسفر این سیاره تحقیق کنند.