1397/01/08

از مهیج‌ترین مسابقه نجومی سال، ماراتن مسیه چه می‌دانید؟

همزمان با آماده شدن برای استقبال از سال نو، دوستداران فضا در این موعد می‌توانند در هیجان انگیز‌ترین مسابقه نجومی سال شرکت کنند. ماراتن مسیه چالشی مهیج برای دوستداران فضا و رصد اجرام سماوی به وسیله منجمان آماتور است. این مسابقه که درکشور‌های مختلف جهان برگزار می‌شود درطول یک شب معمولاً دراواخر ماه مارس...
از مهیج‌ترین مسابقه نجومی سال، ماراتن مسیه چه می‌دانید؟

این مسابقه که درکشور‌های مختلف جهان برگزار می‌شود درطول یک شب معمولاً دراواخر ماه مارس (اسفند تا اواسط فروردین هرسال) منجمان آماتور را در گروه‌هایی گرد هم جمع می‌کند و این افراد درمنطقه‌ای که دارای آلودگی هوا نیست و امکان رصد آسمان به بهترین شکل وجود دارد به رصد و پیدا کردن اجرام مسیه می‌پردازند.

از مهیج‌ترین مسابقه نجومی سال، ماراتن مسیه چه می‌دانید؟
این مسابقه برای ساکنان نیمکره شمالی کره زمین برگزار می‌شود و منجمان باید ۱۱۰ شی سماوی که درلیست مسیه وجود دارد زا شناسایی کنند، در پایان این مسابقه نفس‌گیر و پرهیجان، افرادی که بیشترین رصد را داشته باشند برندگان مسابقه خواهند بود.
نام این رقابت از اسم ستاره شناس مشهور فرانسوی، چارلز مسیه (Charles Messier) گرفته شده است که موفق به دسته‌بندی تعداد خاصی از اجرام سماوی و تفکیک کردن آن‌ها از سایراجرام شده است.

از مهیج‌ترین مسابقه نجومی سال، ماراتن مسیه چه می‌دانید؟
این دانشمند در بازه سال‌های (۱۷۱۷-۱۸۱۷) زندگی کرده است و با استفاده از یک تلسکوپ ابتدایی موفق به شناسایی یا حدس وجود این اجرام و سپس لیست کردن آن‌ها شده است.
لیست مسیه شامل ۴۰ کهکشان، ۵۷ خوشه ستاره‌ای، ۹ سحابی، سحابی خرچنگ، مسیر پرستاره راه‌شیری، دو ستاره و گروهی دیگر از ستاره‌هاست.
ایده ماراتن مسیه در سال ۱۹۷۹ به وسیله یک دانشمند مطرح شده است و از آن زمان همه ساله منجمان آماتوردر گروه‌های مختلف نجومی با همراهی پژوهشگران، داوران و محققان برجسته نجومی به رصد اجرام دریک شب می‌پردازند.
برای رصد اجرام مسیه به تلسکوب نیاز است، اما تلسکوپ‌های آماتوری و حتی با قیمت میانه هم می‌توانند مورد استفاده قراربگیرند.
برای به دست آوردن بهترین رصد، نیاز است تا درشب انجام مسابقه ، آسمان شب روشن و بدون ابر یا هوای بارانی باشد و زمان نهایی انجام مسابقه ۲۴ ساعت است.
افراد شرکت کننده باید لباس‌های گرم، مواد غذایی و تجهیزات رصد به همراه داشته باشند، زیرا هوا در اواخر زمستان هنوز سرد است.

از مهیج‌ترین مسابقه نجومی سال، ماراتن مسیه چه می‌دانید؟
این مسابقه تنها شب‌ها انجام می‌شود درنتیجه پس از استقرار تلسکوپ و در بازه زمانی روز فرصت کافی برای خواب وتجدید قوا وجود دارد.
شرکت کنندگان می‌توانند از نرم افزار‌های نجومی، کتاب‌ها یا هم اندیشی با سایر دانشمندان برای تعیین موقعیت دقیق اجرام موجود در لیست مسیه استفاده کنند.

نجوم | رویدادها |