کار فضانوردان، معادل کاشفان اولیه است

0 1,181

سوزی ایمبر، دانش آموخته فیزیک فضا و از محققان ناسا، فضانوردی را با فعالیت کاشفان اولیه مقایسه می‌کند که در تلاش برای رمزگشایی از ناشناخته‌ها در فضا هستند.
سوزی ایمبر (Suzie Imber) تحصیلات خود را در امپریال کالج لندن آغاز کرد و سپس برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا راهی دانشگاه لستر (انگلیس) شد. در ادامه، به عنوان دانشمند و پژوهشگر، در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا مشغول به کار شد.
ایمبر از تجربه حضور در ناسا و تدریس در دانشگاه می‌گوید.

چطور به علوم فضایی علاقه مند شدید؟
تحصیلات پدر و مادرم در رشته ریاضیات و مهندسی بود و آنها، من و دو برادرم را از سنین کودکی با علوم مختلف، به‌ویژه علوم فضایی آشنا کردند. یکی از برادرانم، فیزیکدان ذرات نوترینو است و خودم، پژوهشگر علوم فضایی هستم.
آیا همواره رویای فضانورد شدن داشتید؟
در نوجوانی دوست داشتم یک کاشف (و کاوشگر) باشم؛ علاقه زیادی به داستان‌های مرتبط با اکتشاف در قطب جنوب داشتم. زمانی که به فضا علاقه‌مند شدم، دریافتم که فعالیت فضانوردان معادل و همتراز کار کاشفان اولیه است که در تلاش برای پیشبرد مرزهای دانش و رمزگشایی از ناشناخته‌ها در فضا هستند.
چه تجربیاتی از کار در مرکز فضایی گودارد ناسا کسب کردید؟
سوپروایز و مربی من در این مرکز، جیم سلاوین (Jim Slavin)، از دانشمندان در مأموریت کاوشگر مسنجر به سیاره عطارد بود.
این کاوشگر در زمان حضورم در ناسا به فضا پرتاب شد. این شانس را داشتم که به عنوان نخستین فرد، داده‌های ارسال شده از سیاره دیگر را تجزیه و تحلیل کنم و این مقطع، زمینه و فرصت تحقیقاتی منحصر به فردی برای من ایجاد کرد.
از نکات مثبت و منفی شغل خود بگوئید.
حوزه فعالیت من بسیار گسترده است. مأموریت‌های جدید برای سیارات دیگر در منظومه شمسی برای ۲۰ سال آینده برنامه‌ریزی شده‌اند. به نقاط مختلف جهان سفر کرده و با دانشمندان کشورهای دیگر ملاقات می‌کنم؛ درباره نتایج آخرین تحقیقات به بحث و تبادل نظر می‌پردازیم و ایده‌های جدید را با یکدیگر به اشتراک می‌گذاریم.
اما گاهی اوقات، ساعات کار طولانی و فشار تحقیقات، شرایط کار را برای پژوهشگر دشوار می‌کند. به عنوان مثال، در تمام طول شب و روز در حال چک کردن ایمیل‌های کاری هستم و حتی گاهی مجبور به فعالیت‌های فوق العاده شبانه می‌شوم.
شما در دو سری از برنامه‌های تلویزیونی فضانورد BBC شرکت کرده و برنده شدید؛ دستاورد این برنامه برای شما چه بود؟
در طی این برنامه، در چالش‌های مختلفی در زمینه فعالیت در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) و سفر به سیاره سرخ شرکت کردم که به من کمک کرد تا درک بهتری از ترس و نگرانی‌های دانشجویان در کلاس درس داشته باشم.
چه توصیه‌ای برای جوانان دارید؟
بیش از نیمی از کاندیداهای فضانوردی، دانشمندان هستند. اشتیاق به علم به معنای از دست دادن ورزش، سرگرمی و اجتماعی بودن نیست. جاده پیش روی انسان، همواره یک مسیر مستقیم و صاف نیست، پس نباید از تلاش‌هایی که اندکی غیرمتعارف به نظر می‌رسند، خجالت کشید.

منبع سینا پرس