1396/12/23

چین: سقوط آزمایشگاه فضایی برای کره زمین خطرناک نیست

چین، انتقادها مبنی بر اینکه سقوط اولین آزمایشگاه فضایی این کشور برای کره زمین خطرناک است را رد و اعلام کرد بر خلاف برخی اخبار منتشر شده در این زمینه، سقوط این آزمایشگاه تهدیدی برای کره زمین نیست. این کشور درصدد بازگرداندن و ساقط کردن اولین آزمایشگاه فضایی خود موسوم به تیانگونگ 1 (Tiangong-1) است از...
 چین: سقوط آزمایشگاه فضایی برای کره زمین خطرناک نیست

این کشور درصدد بازگرداندن و ساقط کردن اولین آزمایشگاه فضایی خود موسوم به تیانگونگ 1 (Tiangong-1) است از این کشور انتقاد شده است این اقدام می‌تواند برای کره زمین خطرناک باشد.
این کشور اضافه کرد بسیاری از دانشمندان و مسئولان فضایی چین بر این برنامه علمی چین نظارت دارند و اخبار مربوط به خطر سقوط آزمایشگاه برای کره زمین نادرست است.
این آزمایشگاه تقریبا از مارس سال ۲۰۱۶ تاکنون علایم و داده‌هایش را به زمین ارسال نکرده است و بر اساس برنامه اعلام شده در نیمه اول سال جاری میلادی در جو زمین فرود خواهد آمد.
شرکت علوم هوا و فضای چین در بیانیه‌ای آورده است این آزمایشگاه وقتی وارد جو زمین می‌شود آتش می‌گیرد و می‌سوزد و لاشه‌های آن نیز در یک منطقه تعیین شده دریایی سقوط خواهد کرد و هیچ خطری کره زمین را تهدید نمی‌کند.
همزمان گزارش حاکی است بر خلاف برخی شایعات، این کشور به هیچ‌وجه در توسعه فن‌آوری‌های فضایی کپی برداری نمی‌کند و در این زمینه دارای استقلال فنی است.
چین که یکی از پر برنامه‌ترین کشورها در امور فضایی است، تاکید کرده است در پنج سال گذشته گام‌های بلندی در رشد صنایع فضایی برداشته شده و پیشرفت‌های بیشتری در راه است.
چین توسعه سامانه موقعیت شناسی بایدو (Baidu)، ساخت راکت‌هایی برای پرتاب ماهواره سنگین و پرتاب آزمایشگاه فضایی و ماهواره برای کشورهای دیگر و همچنین ساخت و پرتاب ده‌ها ماهواره در این مدت را از دستاوردهای خود دانسته است.
روزنامه گلوبال تایمز چین می‌نویسد کارشناسانی از ارتش که در امور فضایی فعال هستند در ساخت راکت‌های ذی‌ربط به چین کمک می‌کنند. این گزارش ادامه می‌دهد چین در برخی موارد حتی در فن‌آوری فضایی از کشورهای پیشرو جهان هم در این عرصه پیشی گرفته است.
این گزارش تصریح می کند از سال ۲۰۱۱ میلادی ناسا، سازمان فضایی آمریکا، به دلایل امنیتی و حقوق بشر هر گونه همکاری با چین را متوقف کرده است اما پکن موفق شده است استقلال فنی خود را حفظ کند.
اکتشافات در عمق فضا، توسعه سامانه‌های ترابری فضایی، انجام آزمایش‌های فضایی بیشتر و ساخت سامانه‌های اساسی برای فعالیت‌های فضایی از دیگر پیشرفت‌های چین در پنج سال گذشته بوده است.
چین پیش‌بینی کرده است با پیشرفت‌های حاصله تا سال ۲۰۴۵ میلادی با پیشی گرفتن از آمریکا در برخی زمینه‌ها در علوم فضایی به قدرت برتر فضایی دنیا تبدیل خواهد شد.

زباله‌های فضایی |