1396/12/23

زباله در فضا نریزیم + فیلم

چند دهه پرتاب، فضای اطراف زمین را به محیطی مملو از زباله‌های پرسرعت فضایی تبدیل کرده است. بیش از ۱۷هزار شی قابل شناسایی در اندازه بزرگ‌تر از یک لیوان قهوه در فضا وجود دارند که ماموریت‌های دیگر را با خطر برخوردهای سهمناک تهدید می‌کنند. برای مقابله با این مشکل چه می‌توان کرد؟
زباله در فضا نریزیم + فیلم

زباله‌های فضایی | عکس و فیلم و اینفوگرافیک |

انسان ۱۸۱ هزار کیلوگرم زباله در ماه رها کرده است

1396/12/16
گزارش‌های جدید نشان می‌دهد انسان بیش از ۱۸۱ هزار کیلوگرم زباله در ماه رها کرده که شامل یک شاخه زیتون از جنس طلا، پرعقاب و جست‌وجوگرهای فضایی است. برخی از این زباله‌ها عبارتند از یک شاخه...

مریخ را با چشم غیر مسلح در آسمان ببینید

ماه آتی میلادی برای نخستین بار در ۱۵ سال اخیر فاصله مریخ تا زمین به کمترین میزان (۳۵.۸ میلیون مایل) می‌رسد و با چشم غیر مسلح می‌توان مریخ را در آسمان تماشا کرد. به گفته دین رگاس، یکی از ستاره شناسان رصدخانه سینسیناتی، ۳۱ جولای فاصله سیاره سرخ رنگ تا زمین ۳۵.۸ میلیون مایل خواهد بود. در این بازه زمانی مریخ با چشم غیر مسلح قابل مشاهده خواهد بود. محققان دلیل نزدیک شدن مریخ به زمین را ویژگی‌های خاص مدار این سیاره می‌دانند. زمین ۳۶۵ روز طول می‌کشد تا دور خورشید مدار بزند. حال آنکه مدار مریخ دور خورشید ۶۸۷ روز است. این بدان معناست که دو بار مدار زمین دور خورشید معادل یک بار سفر مریخ دور این ستاره است. به همین دلیل گاهی اوقات دو سیاره در دو سوی مخالف خورشید قرار می‌گیرند، اما تقریبا هر ۲۶ ماه یکبار زمین از فاصله بسیار نزدیک مریخ گذر می‌کند. گاهی اوقات همزمان با این رویداد سیاره سرخ و خورشید در دو سوی زمین قرار می‌گیرند. در این وضعیت مریخ و خورشید در دوسوی مخالف زمین هستند. از دیدگاه ساکنان زمین، همزمان با غروب خورشید در غرب، مریخ از سمت شرق طلوع می‌کند. سپس تمام شب در آسمان می‌ماند. اگر زمین و مریخ مداری دایره‌وار داشتند این وضعیت نیز سبب می‌شد دوسیاره به یکدیگر نزدیک شوند. اما مدار هر دو آنها بیضی شکل است بنابراین مریخ و زمین در انتهای هر مدار خود، کمی به خورشید نزدیک تر می‌شوند. همانطور که گفته شد، هر ۲۶ ماه فاصله مریخ و زمین به کمترین میزان می‌رسد. از سوی دیگر هر ۱۵تا۱۷ سال این اتفاق با واقعه perihelion یا نزدیک شدن فاصله مریخ و خورشید همزمان می‌شود. ترکیب این دو رویداد ماه آتی اتفاق می‌افتد.