آینده ماهواره‌های سنجشی نظامی در فضا

0 618

داشتن یک منبع اختصاصی تصاویر ماهواره‌ای و دیگر اطلاعات فضاپایه چقدر می‌تواند برای سربازان و ارتش‍ها ارزشمند باشد؟ این سوالی است که مقامات نظامی آمریکایی امیدوارند جوابش را با استفاده آزمایشی از میکروماهواره کسترل-آی (Kestrel Eye)  در رزمایش‌های آتی بیابند. این میکروماهواره در ماه اکتبر سال گذشته میلادی از ایستگاه فضایی بین‌المللی در فضا رها شد.
این ماهواره متعلق به وزارت دفاع آمریکا اکنون در مدار قرار گرفته است و انتظار می‌رود طی هفته‌های آتی اولین تصاویر خود را مخابره کند. سسیل لانگینو (Cecil Longino) سخنگوی قرارگاه دفاع موشکی و فضایی ارتش آمریکا (SMDC) می‌گوید این ماهواره 53 کیلوگرمی فعلا در مرحله صحت‌سنجی مداری و انجام دیگر آزمایش‌هاست تا در اواخر بهار به مرحله عملیاتی برسد. به گفته وی غیر از رزمایش‌ها، از این ماهواره در مواقع بحران یا عملیات‌های احتمالی نیز استفاده خواهد شد.
اما فعالان صنعت ماهواره‌های کوچک فعالیت کسترل-آی را زیر نظر داشته و ترس از آن دارند که حضور ماهواره‌های نظامی در فضا جدی‌تر شود. راه‌اندازی خط تولید این ماهواره کوچک که از اغلب ماهواره‌های همدسته خود بزرگتر است و برای تصویربرداری سریع طراحی شده است، تنها 2 میلیون دلار هزینه خواهد داشت. بنابراین راه‌اندازی منظومه‌های ماهواره‌هایی از این دست علاوه بر پررنگ‌تر کردن حضور ماهواره‌های نظامی در فضا، بخشی از بازار این فعالان را نیز کساد خواهد کرد. دن هارکینز (Dan Harkins)، مدیر بازاریابی شرکت هوافضای مریلند (Maryland Aerospace) سازنده این ماهواره می‌گوید بازار ماهواره‌های کوچک مملو از ماهواره‌های مکعبی تجاری شده است و این ماهواره‌ها فضای کافی را برای محموله‌های پیچیده ندارند. وی افزود: «بیشتر ماهواره‌های مکعبی در بازه 2 واحدی تا 4 واحدی قرار می‌گیرند، حال آنکه کسترل طبق این مقیاس ابعادی دو برابر یک ماهواره مکعبی 27 واحدی دارد.» بنابراین می‌توان با تولید تعداد بیشتری از چنین ماهواره‌ای، یک بازار جدید و اختصاصی ایجاد کرد.
شرکت مریلند امیدوار است که فرماندهان نظامی کسترل را به عنوان یک مهره ارزشمند ببینند. این ماهواره در نوع خود اولین است و هارکینز امیدوار است که با دریافت بودجه از ارتش آمریکا منظومه‌ای از میکروماهواره‌های نظامی راه‌اندازی شود.
طبق گفته مقامات SMDC، با استفاده از میکروماهواره‌های نظامی، سربازان می‌توانند طی چند دقیقه به تصاویر ماهواره‌ای با دقت 1.5 متر دسترسی داشته باشند و بدین ترتیب ماهواره‌های کوچک تعاملی‌تر از گذشته خواهند شد. کسترل-آی که بر اساس باس ماهواره‌ای MagicBus ساخته شده، با ماهواره‌بر فالکون 9 به فضا فرستاده شد و در فاصله 400 کیلومتری از سطح زمین فعالیت می‌کند.


منبع Spacenews
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6079
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها