1396/12/22

شبیه سازی سه بعدی از شوک های پس از طوفان خورشیدی

محققان با استفاده از اطلاعات ماهواره‌های ناسا یک مدل سه بعدی از شوک‌های پس از طوفان خورشیدی را شبیه سازی کردند. سیستم‌های مخابراتی بخشی جدانشدنی از زندگی روزمره هستند اما خورشید با ایجاد طوفان‌های جئومغناطیسی در آن‌ها اختلال ایجاد می‌کند. این اختلال روی سیستم‌های مکان‌یابی، سفر هوایی، امنیت ملی و سیستم‌های...
شبیه سازی سه بعدی از شوک های پس از طوفان خورشیدی

سیستم‌های مخابراتی بخشی جدانشدنی از زندگی روزمره هستند اما خورشید با ایجاد طوفان‌های جئومغناطیسی در آن‌ها اختلال ایجاد می‌کند. این اختلال روی سیستم‌های مکان‌یابی، سفر هوایی، امنیت ملی و سیستم‌های مخابراتی نجاتی تاثیر می‌گذارد.
درهمین راستا محققان برای پیش بینی این اختلالات اطلاعات سه ماهواره ناسا را ترکیب کردند تا یک مدل سه بعدی از شوک‌های پس از طوفان خورشیدی را شبیه‌سازی کنند.

محققان دانشگاه ویرجینیا و دانشگاه جان هاپکینز، اطلاعات مربوط به این اشعه‌های خورشیدی را وارد مدل‌های خود کردند تا ساختار سه بعدی و مسیر هر اشعه خورشیدی و شوک‌های مربوط به آن را شبیه‌سازی کنند.
در شبیه‌سازی‌های آنان برای نخستین بار تراکم پلاسما اطراف شوک و همچنین سرعت و قدرت ذرات دارای انرژی محاسبه شد. تمام این موارد برای ارزیابی خطر CME‌ها (بیرون پراکنی جرم در اثر میدان‌های مغناطیسی خورشید یا کرونا ) لازم است.
جالب آنکه آن‌ها متوجه شدند نتایج بسیاری از این اندازه گیری‌ها با نتایج مدل‌های تک بعدی قبلی مطابقت ندارند.