رئیس سازمان فضایی: ایجاد شبکه آزمایشگاهی در حوزه فضا ضروری است

0 264

معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران گفت:«باید یک شبکه آزمایشگاهی در حوزه فضا در کشور ایجاد شود که همه فعالان این عرصه با حفظ استقلال در این شبکه قرار گیرند ».
مرتضی براری، معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران، به اتفاق هیات همراه روز دوشنبه ۲۱ اسفند، در پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی حضور یافت و از دستاوردهای فناوری این پژوهشکده بازدید کرد.
در این دیدار که با حضور حسن حدادپور، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، و جمعی از مسئولان و مدیران این پژوهشگاه برگزار شد، براری گفت:«پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی توان خود را در برخی حوزه‌های هوا فضایی به‌خوبی به اثبات رسانده که از آن‌جمله سامانه بلوک انتقال مداری، تراستر و بالن مخابراتی و استراتوسفری است و باید از این توانایی‌ها، حداکثر استفاده در کشور به‌عمل آید».
وی افزود:«پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی دارای آزمایشگاه‌ها و زیرساخت‌های مجهزی است و می‌تواند در توسعه سامانه‌های فضایی، نقش مهمی داشته باشد. باید یک شبکه آزمایشگاهی در حوزه فضا در کشور ایجاد شود که همه فعالان این عرصه با حفظ استقلال در این شبکه قرار گیرند و به یکدیگر خدمات ارائه دهند».
براری همچنین گفت:«این پژوهشکده با سابقه کاری خود، در زمینه تجاری‌سازی محصولات و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان نیز از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است و باید از این توانمندی به‌خوبی بهره برد».
معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران در ادامه سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های فناورانه پژوهشگاه فضایی ایران گفت:«این پژوهشگاه با توانایی‌های ارزنده خود، باید سهم بیشتری در برنامه‌های توسعه فعالیت‌های فضایی کشور داشته باشد».
وی افزود:«پژوهشگاه فضایی ایران همچنین می‌تواند موتور محرک خیلی از دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان باشد و با حمایت‌های لازم از آن‌ها در عرصه داخلی و بین‌المللی، موجب توانمندسازی این شرکت‌ها شود».
براری همچنین یادآور شد:«یکی از دغدغه‌های مهم ما، استفاده حداکثری از تمامی ظرفیت‌های موجود در حوزه فضایی کشور است».
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد:«همه تلاشگران عرصه فضایی یک هدف مشترک دارند و آن توسعه حوزه فضایی کشور است و در این جهت، همه باید به یکدیگر کمک کنند و همکاری‌ها باید تقویت شود و کارها با سرعت بیشتری انجام پذیرد».
براری افزود:«برای تحقق اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۴در حوزه فضا، با توجه به فعالیت‌های کشورهای منطقه در عرصه علم و فناوری فضایی، باید با سرعت بیشتر و با یک حاشیه امن، کارها را پیش ببریم».
معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران در خصوص فعالیت‌های اخیر صورت گرفته در حوزه فضا گفت:«یکی از اقدامات مهم ما، تدوین نقشه راه توسعه حوزه فضایی کشور بوده که برنامه‌های آن در هشت سرفصل تدوین شده است».
رئیس سازمان فضایی ایران به دبیرخانه شورای عالی فضایی به عنوان یکی از ارکان مهم حوزه فضایی کشور اشاره کرد و گفت:«با توجه به اینکه این دبیرخانه وظایفی چون سیاست‌گذاری بخش فضایی کشور، هماهنگی و معماری کلان این بخش ، برنامه‌ریزی و تقسیم کار میان بخش‌های مختلف و نظارت در این عرصه را به‌عهده دارد، باید فعال‌تر شود که در این خصوص، اقداماتی در دست اجرا است».
حسن حدادپور، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، نیز گفت:«کشور ما در حوزه علم و فناوری فضایی نیازمند کار بسیجی و جهادی است تا اهداف چشم‌انداز ۱۴۰۴محقق شود و ایران به رتبه اول در منطقه در این عرصه دست یابد».
حدادپور همچنین به پروژه‌های در دست اجرای این پژوهشگاه اشاره کرد و گفت:«پژوهشگاه فضایی ایران پروژه‌هایی چون ماهواره سنجشی سها که اولین ماهواره عملیاتی کشور است و ناهید ۲ که یک گام در توسعه ماهواره‌های مخابراتی است، و برخی پروژه‌های دیگر را در دست اجرا دارد و متخصصان آن تلاش می‌کنند تا در سال آتی، این پروژه‌ها به انجام برسند و پژوهشگاه دستاوردهای ارزنده‌ای را تقدیم کشور کنند».
همچنین در ابتدای این بازدید، رحیم احسانی، رئیس پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی، گزارشی از تاریخچه تشکیل این پژوهشکده و اهداف و ماموریت‌ها، پروژه‌های انجام شده یا در دست اجرا و امکانات آزمایشگاهی و زیرساختی موجود در پژوهشکده ارائه کردند.
احسانی با اشاره به قدمت پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی گفت:«این پژوهشکده به‌عنوان مرکزی برای حل مسائل بزرگ فناورانه کشور راه‌اندازی شده است و تاکنون دستاوردهای مهمی برای کشور داشته است».

منبع خبرگزاری ایرنا
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6077
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها