ایلان ماسک از آزمایش فالکون بزرگ در سال آتی خبر می دهد

ایلان ماسک (Elon musk) در ماه‌های گذشته از تلاش برای توسعه فضاپیمایی به نام BFR یا فضاپیمای فالکون بزرگ خبر داده بود که می‌تواند مسافران را با سرعتی سرسام‌آور از نقطه‌ای به نقطه دیگر روی کره زمین جابه‌جا کند، برای مثال به لطف این فضاپیما سفر از شانگهای به نیویورک تنها ۳۰ دقیقه طول خواهد کشید.
BFR ترکیبی از یک فضاپیما چند بار مصرف و سفینه فضایی است که مثل فالکون ۹ (Falcon 9) قابلیت استفاده مجدد دارد و علاوه بر حمل و نقل مسافر در زمین، امکان اجرای ماموریت‌های بین سیاره‌ای را نیز خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت آمریکایی اسپس اکس روز گذشته و طی فستیوال SXSW تاکید کرد که این فضاپیما از سال آتی میلادی آمادگی اجرای پروازهای کوتاه مدت آزمایشی را خواهد داشت:«ما در حال توسعه نخستین فضاپیمای بین سیاره‌ای هستیم و احتمالا در شش ماه اول سال ۲۰۱۹ پروازهای کوتاه مدت آزمایشی را شروع خواهیم کرد.»
البته وی برای افزایش هیجان ماجرا تلاش کرد هدف خود از توسعه این فضاپیما را به نحوی نجات بشریت نشان دهد:« در صورت وقوع یک جنگ جهانی یا فاجعه‌ای دیگر باید مطمئن شویم که افرادی برای حفظ نژاد انسان به ماه یا مریخ کوچ کنند. در چنین شرایطی در مریخ به اقلام مختلف از آهن گرفته تا پیتزا نیاز خواهیم داشت.»
به گفته ماسک، بوستر این سیستم ترکیبی از ۳۷ موتور است که ۳۱ دستگاه از آن روی ماهواره‌بر و شش دستگاه نیز روی فضاپیما قرار داشته و قدرتی دو برابر ماهواره‌بر ساترن ۵ (Saturn V) را تولید خواهند کرد.
این فضاپیما به لطف پیشرانه بسیار قدرتمند توانایی حمل ۱۵۰ تن بار را دارد که ۵ برابر ظرفیت فالکون هوی است. اگرچه هدف نهایی اسپیس ایکس (Space x) سفر به مریخ است اما BFR امکان تامین اقلام مورد نیاز ایستگاه فضایی و انتقال فضانوردان به کره ماه را نیز خواهد داشت.
سفرهای بین سیاره‌ای حتی برای ناسا هم بلندپروازانه است و ارتفاع ۱۰۶ متری BFR که تقریبا دو برابر فالکون هوی است فرایند توسعه و آزمایش آن را دشواتر می‌سازد. علاوه بر این با توجه به سابقه نه چندان درخشان ماسک در برآورد خوش‌بینانه جدول زمانی پرتاب فالکون هوی و تاخیرهای مکرر در آن ممکن است پرتاب‌های آزمایشی BFR به تاریخ دیگری موکول شوند.