1396/12/21

کوتوله قهوه‌ای «سی اف بی دی اس ـ ۰۰۵۹»

ستاره کوتوله قهوه ای «سی اف بی دی اس ـ ۰۰۵۹» (CFBDS 0059) سردترین کوتوله قهوه ای با دمای سطحی ۶۲۵ درجه کلوین یعنی فقط ۳۵۰ درجه سانتی گراد و برابر سطح سیاره عطارد است. این دما در مقایسه با دمای سطحی خورشید که حدود ۶۰۰۰ درجه کلوین است یک مورد نادر به شمار می رود.
کوتوله قهوه‌ای «سی اف بی دی اس ـ ۰۰۵۹»

ستاره کوتوله قهوه‌ای «سی اف بی دی اس ـ ۰۰۵۹» (CFBDS 0059) سردترین کوتوله قهوه‌ای با دمای سطحی ۶۲۵ درجه کلوین یعنی فقط ۳۵۰ درجه سانتی‌گراد و برابر سطح سیاره عطارد است. این دما در مقایسه با دمای سطحی خورشید که حدود ۶۰۰۰ درجه کلوین است یک مورد نادر به شمار می‌رود.
در حالی که دمای سطحی سردترین غول‌های سرخ تا ۲۰۰۰ درجه کلوین می‌رسد. ستاره‌شناسان با استفاده از ابزارهای مشاهده فروسرخ مانند تلسکوپ‌های جمینی شمالی و رصدخانه جنوبی اروپایی در شیلی، چنین کوتوله قهوه‌ای را کشف کردند. این جرم ستاره‌ای بسیار سرد، همسایه آسمانی ما محسوب می‌شود چرا که بیش از ۴۰ سال نوری با ما فاصله ندارد. این ستاره به خاطر دمای پایین نمی‌تواند در نور مرئی تابش کند و فقط در طول موج فروسرخ نزدیک می‌تابد، در نتیجه فقط به وسیله ابزارآلات رصدی مخصوص قابل رؤیت است.
ستاره «سی اف بی دی اس ـ ۰۰۵۹» بسیار کوچک است و فقط ۱۵ تا ۳۰ برابر سیاره مشتری جرم دارد. این که چگونه دانشمندان می‌توانند مطمئن باشند که یک کوتوله قهوه‌ای از این نوع کشف کرده‌اند؛ همه چیز بر‌می‌گردد به دمای سطحی پایین این جرم، دمای این نوع کوتوله قهوه‌ای به قدری کم است که اتمسفر آن می‌تواند بخار آمونیاک تولید کند. در نتیجه با استفاده از طیف نمایی می‌توان نشانه‌های خطوط جذبی آمونیاک را به وجود این مولکول در اتمسفر یک کوتوله قهوه‌ای نسبت داد.

نجوم | عکس و فیلم و اینفوگرافیک |