دشت برزیلی‌ها از ماهواره‌بر‌های خصوصی آمریکایی

0 675

گروهی از شرکت‌های خصوصی آمریکایی فعال در زمینه ساخت ماهواره‌بر، اواخر سال گذشته میلادی پس از بازدید از برزیل و دیدار با نمایندگان سازمان فضایی این کشور، در مورد همکاری‌های لازم برای پرتاب ماهواره‌بر از پایگاه پرتاب استوایی آلکانتارا (Alcantara) مذاکره کردند.

این پایگاه پرتاب در سواحل شمالی برزیل قرار داشته و همچون مرکز فضایی گویان فرانسه (Guiana Space Centre) موقعیت مناسبی برای پرتاب‌های نزدیک خط استوا دارد. پایگاه‌های پرتاب استوایی این امکان را فراهم می‌آورند که سوخت مورد استفاده برای رساندن ماهواره‌بر به مدار GEO تا ۲۰درصد و حتی بیشتر از آن کاهش داده شود و بنابراین هزینه کلی هر پرتاب کمتر گردد. بوئینگ، لاکهید مارتین (Lockheed Martin) و وکتور (Vector) از شرکت‌های آمریکایی علاقه‌مند به استفاده از پایگاه آلکانتارا هستند.

رائول جونگمان (Raul Jungmann) وزیر دفاع برزیل با استقبال از علاقه شرکت‌های آمریکایی گفت این پایگاه احتمالا قادر به پشتیبانی از حداکثر 5 سکوی پرتاب خواهد بود و بدین ترتیب می‌تواند میزبان عملیات‌های شرکت‌های مختلف باشد. بوئینگ و لاکهید در بیانیه‌های خود از علاقه به مذاکرات بیشتر با مقامات برزیلی خبر دادند.

جیم کانترل (Jim Cantrell) مدیر شرکت وکتور که از مشتریان جدی پایگاه پرتاب آلکانتارا می‌باشد، مانع اصلی عقد قرارداد با برزیل را امضای توافقنامه حراست فناوری (TSA) بین دولت آمریکا و برزیل برای حفاظت از اطلاعات حساس مرتبط با هر ماهواره‌بری که به این کشور صادر می‌شود، می‌داند. توافقنامه حراست فناوری‌ای که در سال ۲۰۰۰ بین دو کشور امضا شده بود، به دلیل نگرانی‌هایی که در مورد حق حاکمیت وجود داشت، در مجلس سنای برزیل به رسمیت شناخته نشده است.

به هر حال فرصت همکاری جدیدی در بخش تجاری فضایی برای دو کشور به وجود آمده است و تلاش قانون‌گذاران برزیلی و شرکت‌های آمریکایی بر این است که با وضع یک توافقنامه حراست فناوری جدید، زمینه افزایش همکاری‌های فضایی را فراهم آورند.

وکتور قصد دارد اولین راکت Vector-R خود را در ماه جولای به فضا پرتاب کرده و قدم مهمی در راستای برنامه خود برای انجام بیش از ۱۰۰ پرتاب در سال بردارد. بوئینگ و لاکهید مارتین نیز در حال توسعه کپسول‌های فضایی سرنشین‌دار برای فرستادن فضانورد به مدار زمین و سفرهای عمق فضا هستند که در تمام این موارد استفاده از پایگاه فضایی استوایی برزیل می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد.

منبع cnbc
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6046
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها