1396/12/21

چین رصدخانه پرتو ایکس می‌سازد

چین در پی ساخت رصدخانه فضایی است که هدف آن مشاهده برخی از پدیده‌های ناپایدار آسمانی است. چین می‌خواهد نسل بعدی رصدخانه پرتو ایکس را بسازد که برای مشاهده برخی از پدیده‌های ناپایدار آسمانی مانند سیاه چاله‌ها، ستاره‌های نوترونی و ستاره‌های کوارکی طراحی شده است. براساس نظریات ستاره کوارکی به ستارگانی با...
چین رصدخانه پرتو ایکس می‌سازد

چین می‌خواهد نسل بعدی رصدخانه پرتو ایکس را بسازد که برای مشاهده برخی از پدیده‌های ناپایدار آسمانی مانند سیاه چاله‌ها،  ستاره‌های نوترونی و ستاره‌های کوارکی طراحی شده است. براساس نظریات ستاره کوارکی به ستارگانی با جرم‌های بین ستاره نوترونی و سیاهچاله اطلاق می‌شود.
این رصدخانه با عنوان ماموریت "زمان سنج پرتو ایکس و پلاریمتری" (eXTP) نامگذاری شده است و برآورد شده که تقریبا ۴۷۳ میلیون دلار هزینه تولید آن شود. چین امیدوار است تا نمونه اولیه این رصدخانه را تا سال ۲۰۲۲آماده ساخته و تا سال ۲۰۲۵ آن را به فضا پرتاب کند.
جای تعجب نیست که دستاوردهای فضایی برای چین بسیار حائز اهمیت است. زیرا پیش از سری پرتاب‌های موفقیت آمیز موشک به فضا توسط ایلان ماسک (Elon musk) و اسپیس‌ایکس (Space x)، چین در تلاش بوده است تا دستاوردهای فضایی خود را تقویت کرده و چهره کشور را به عنوان یک نوآور در زمینه فضا، توسعه بخشد.
بنا براعلام آکادمی علوم  چین،  این تلسکوپ به عنوان جانشی رصدخانه تلفیقی پرتوهای ایکس پرانرژی (HXMT) محسوب می‌شود که در ماه ژوئن سال گذشته، با هدف رصد سیاه‌چاله‌ها، ستاره‌های نوترونی، هسته کهکشانی فعال و دیگر پدیده‌ها به فضا پرتاب شد.
 ژانگ شوآنگنان(Zhang Chuanengen)، مدیر این ماموریت، اظهار کرد انتظار می‌رود که این رصدخانه، طی سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۵ چین را به عنوان یک کشور برجسته در حوزه نجوم اشعه ایکس در جهان بدل سازد.
وی افزود، از آنجا که ما یک تکنولوژی شگفت انگیز در حوزه نجوم اشعه ایکس ایجاد کرده‌ایم، احتمال زیادی وجود دارد که در آینده بتوانیم مجری اصلی در این زمینه باشیم و ابزارهای پیشرفته‌تری را تولید کنیم.
بر خلاف تلسکوپ هابل (Hubble) و تلسکوپ فضایی جیمز وب (James Webb Space Telescope)، این رصدخانه بر گرفتن عکس‌های فضایی متمرکز نیست و مشاهدات منحصر به فرد خود از فضا را از طریق فیلتر­های متناوب در دسترس قرار خواهد داد.
آندره سانتانگلو (André Santangelo)، هماهنگ کننده بین‌المللی این رصدخانه، گفت:«هدف ما این است که یک ماموریت بسیار بزرگ و جالب برای اخترفیزیک در دهه‌های آینده به پرواز درآوریم.»
وی ادامه داد:« آمادگی فنی این ماموریت بسیار بالاست و من نگران زمان‌بندی‌های این ماموریت نیستم. زیرا چین توانایی خود در حفظ برنامه‌ها و زمان‌بندی دقیق را نشان داده است.»