1396/12/20

مشتری، رازهایش را برای جونو برملا می‌سازد

براساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط فضاپیمای جونو ناسا بخش عمیق داخلی مشتری از مخلوط مایع هیدروژن و هلیوم ساخته‌ شده است که مانند یک جسم جامد در گردش‌ هستند.
مشتری، رازهایش را برای جونو برملا می‌سازد

پژوهشگران بین‌المللی همچنین هشت سیکلون را یافته‌اند که به دور یک سیکلون در قطب شمالی در گردش‌اند. سیکلون قطب جنوبی نیز توسط پنج سیکلون دیگر احاطه شده است. به گفته دانشمندان، اطلاعات بیشتر درباره‌ بخش داخلی سیاره‌ مشتری و زحل می‌تواند به ما در درک بهتر چنین غول‌های گازی کمک کند.
اخیراً و در سلسله مقالات مفصلی درباره ویژگی‌های مشتری، مواردی از این سیاره از جمله میدان گرانش آن، جریان‌های اتمسفری و ترکیب داخلی و سیکلون‌های مشتری گزارش شده‌اند. این پژوهش‌ها برخی از یافته‌های کلیدی فضاپیمای جونوی ناسا را ارائه می‌دهند.
به رغم مطالعات گسترده درباره‌ی سطح مشتری، با نوارهای تیره و مناطق روشن متمایزش، بخش داخلی آن به‌خوبی درک نشده است.
لوسیانو لس و همکارانش از داده‌های داپلر مبتنی بر حرکت فضاپیمای جونو برای مطالعه‌ میدان گرانشی مشتری، که از یک قطب به قطب دیگر متفاوت است، استفاده کردند.
محققان نشان دادند که این عدم تقارن شمال – جنوب، که برای یک سیاره‌ سیال که به‌سرعت در گردش بوده و شکل پهن شده دارد (در بخش قطب‌ها فشرده شده‌ است)، دور از انتظار است و درنتیجه‌ جریان‌های باد اتمسفری و داخلی به وجود آمده است.
دو پژوهش دیگر عمق این جریان‌ها را ارزیابی می‌کنند. یوهای کاسپی و همکارانش لحظات گرانشی غیرعادی مشتری را آنالیز کردند و نشان دادند که جریان‌های جتی آن تا ۳.۰۰۰کیلومتر زیر سطح ابرها گسترش می‌یابند. آن‌ها همچنین گزارش می‌دهند که اتمسفر آشفته‌ مشتری حدود یک درصد از جرم کل سیاره را تشکیل می‌دهد.
تریستان گوئیلوت و همکارانش نیز با استفاده از آنالیز لحظات گرانشی متعادل، دریافتند که در عمق بیش از ۳.۰۰۰ کیلومتری زیر سطح ابرها، بخش داخلی مشتری از ترکیب مایعی متشکل از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده است که مانند یک جسم جامد در گردش‌اند.
در یکی دیگر از مقالات، آلبرتو آدریانی و همکارانش، مشاهدات جامع قابل‌رؤیت و فروسرخ انجام‌شده توسط جونو را از مناطق قطبی مشتری گزارش داده‌اند. آن‌ها دریافتند که سیکلون‌های شناخته‌شده‌ای که در قطب‌های مشتری وجود دارند، الگوهای چندضلعی پایداری را تشکیل می‌دهند. در قطب شمالی، هشت سیکلون بیضوی به دور یک سیکلون در گردش‌اند. درحالی‌که سیلکون موجود در قطب جنوب توسط پنج سیکلون مشابه احاطه شده است. بااین‌حال، ریشه‌ این سیکلون‌ها و این‌که چگونه بدون این‌که با هم ترکیب شوند پایدار می‌مانند، ناشناخته باقی مانده است.
محققین از مجموع این مقالات نتیجه‌گیری می‌کنند که اگر بتوانیم یک تصویر فیزیکی ثابت از دینامیک داخلی زحل و مشتری را شکل دهیم، این تصویر احتمالاً درک ما را از دینامیک داخلی این دسته از سیارات گازی، یکپارچه خواهد کرد.