1396/12/20

سامانه ناوبری زمین‌پایه بریتانیا زیر سایه گالیله

به تازگی سندی با عنوان "تاثیرات قطع شدن سامانه‌های ناوبری فضاپایه بر اقتصاد بریتانیا" منتشر شده و منجر به واکنش مثبت و حمایت دولت بریتانیا شده است. سند مذکور به این نکته اشاره دارد که با توجه به گسترش استفاده از سامانه ناوبری GPS در بخش‌های مختلف، قطع شدن آن می‌تواند باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای بشود....
 سامانه ناوبری زمین‌پایه بریتانیا زیر سایه گالیله

به تازگی سندی با عنوان "تاثیرات قطع شدن سامانه‌های ناوبری فضاپایه بر اقتصاد بریتانیا" منتشر شده و منجر به واکنش مثبت و حمایت دولت بریتانیا شده است. سند مذکور به این نکته اشاره دارد که با توجه به گسترش استفاده از سامانه ناوبری GPS در بخش‌های مختلف، قطع شدن آن می‌تواند باعث ایجاد مشکلات عدیده‌ای بشود. به همین منظور سامانه ناوبری زمینی ای-لوران (e-Loran) به عنوان گزینه‌ای برای جایگزینی GPS در زمان‌های اضطراری معرفی شده است.

این سامانه از دکل‌های مخابراتی بلند برای ارسال سیگنال‌های قوی با فرکانس پایین استفاده می‌کند که به وجود آوردن اختلال نسبت به سیگنال‌های ماهواره‌ای در آن‌ها مشکل‌تر است و می‌توانند حداقل الزامات لازم برای خدمات‌رسانی به زیرساخت‌های اساسی را فراهم کنند.

مشکلی که در مسیر راه‌اندازی این سامانه در اروپا وجود دارد این است که اتحادیه اروپا با توجه بودجه‌های عظیمی که صرف سامانه ناوبری گالیله کرده، علاقه چندانی نسبت به ای-لوران نشان نمی‌دهد؛ گرچه گالیله نیز مانند GPS آسیب‌پذیر است.

سامانه ناوبری زمین‌پایه بریتانیا زیر سایه گالیله
منبع: maritimejournal

ناوبری فضایی |

نظر شما
اخبار مرتبط

ناوبری فضاپایه چاره‌ای برای تصادف کشتی‌ها

1396/10/28
حادثه دریایی را یک درام غم‌انگیز که به آهستگی اتفاق می‌افتد، می‌دانند زیرا برای ناخدا از چند دقیقه قبل از وقوع حادثه مشخص می‌شود که برخورد با کشتی مقابل اجتناب‌ناپذیر است اما دیگر شرایط...

ساخت موقعیت یاب بومی زمین پایه در کشور برای جایگزینی با جی‌پی‌اس

1396/12/09
محققان دانشگاه صنعتی مالک اشتر موفق به طراحی و بومی‌سازی موقعیت‌یاب زمین پایه شدند که می‌تواند جایگزین مناسبی برای جی پی اس باشد. احیا یاوری، مجری طرح سامانه موقعیت‌یاب زمین پایه و برگزیده...

پربازدیدکننده ترین خبر

هواپیمای خورشیدی زفیر رکورد طولانی ترین پرواز را شکست

هواپیمای مبتنی بر انرژی خورشیدی ایرباس رکورد طولانی‌ترین پرواز بدون توقف را شکست. هواپیمای زِفیر اس ( Zephyr S ) در ۱۱جولای (۲۰ تیر ماه) از باند فرودگاهی در آریزونا برخواست و به مدت ۲۵ روز و ۲۳ ساعت و ۵۷ دقیقه به پرواز ادامه داد. سال‌ها پیش نسخه اولیه‌ای از زفیر اس توانسته بود به مدت ۱۱روز به پرواز مستمر ادامه دهد. طول دو بال زفیر اس در مجموع ۲۵ متر است. این هواپیما کمتر از ۷۵ کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند تا ۵ برابر وزن خود را حمل کند. هواپیمای خورشیدی ایرباس در کارخانه ای در فارنبورو انگلستان ساخته شده و از فیبرهایی به نازکی موی انسان تشکیل شده است. زفیر اس به گونه‌ای طراحی شده که برای مدت طولانی به پرواز ادامه دهد و در آینده هدف این است که برای ماه‌ها در آسمان باقی بماند. به همین دلیل ایرباس از آن با عنوان «نه کاملاً هواپیما و نه کاملاً ماهواره» یاد می‌کند و در واقع لقب «شبه ماهواره» را به زفیر اس داده است.