گزارش تصویری از حفاری در مریخ

0 434

بر اساس اطلاعات و داده‌هایی که از ربات کنجکاوی به‌دست‌آمده می‌توان گفت صخره‌های سطح مریخ سخت هستند و سوراخ کردن آن‌ها بسیار دشوار است. برای انجام این کار نیاز به اطلاعاتی ازجمله شاخص سختی این سنگ‌ها وجود دارد.
روگر وینز (Roger Wiens) شیمی زمین‌شناس آزمایشگاه ملی لوس آلاموس (Los Alamos) نیومکزیکو معتقد است صخره‌های مریخ سخت‌تر از میزان قابل‌انتظار هستند و حفاری در آن بسیار دشوار است.
هفته گذشته نخستین مته‌ها تلاش کردند تا  روی سطح مریخ را حفاری کنند اما درنهایت به این نتیجه رسیدند که این صخره‌ها بسیار سخت هستند. روگر وینز  پس از مشاهده شرایط  به وجود آمده به این نتیجه رسیده است که دریابد آیا پیش از انجام حفاری راهی برای آگاهی از نوع و میزان سختی صخره‌های سطح مریخ  وجود دارد؟ در این صورت  دانشمندان می‌توانند پیش‌بینی کنند که چه تکنیک و جنس جدیدی از مته‌ها می‌تواند در این عملیات مورداستفاده قرارگرفته و نتیجه‌بخش باشد.
وینز در گزارش خود اعلام کرد که تیم روور (Rover) دارای چندین شاخص سختی سنگ است که عبارت‌اند از:
•    حفظ ویژگی‌های طبیعی مانند دهانه‌ها،
•    اثرات چرخ بر صخره‌ها زمانی که آن‌ها را می‌بینیم،
•    علائم خراش ابزار برطرف کنند گردوغبار مانند قلم‌مو و
•    تصویر گودال‌های لیزری از دوربین دستگاه ترکیبی چم کم (ChemCam)، دستگاهی متشکل از ابزار سنجش از راه دور در مریخ .
به نظر می‌رسد داده‌ها و اطلاعات بسیاری از طریق دوربین‌های دستگاه ترکیبی چم کم و روبات Mars Hand Lens Imager به‌دست‌آمده است. وینز در این رابطه اظهار داشت:« با این‌حال هیچ‌کس مطالعاتی در رابطه با سختی صخره (مقیاس سختی معدنی) بر اساس عمق حفره لیزر یا خراش قلم‌مو انجام نداده است. مشکل این است که عوامل دیگر می‌توانند بر چگونگی عمق حفره‌ها یا خراش‌ها در تصاویر ما تأثیر بگذارند، به‌ویژه عواملی همچون زاویه نور و بافت و رنگ صخره که ممکن است ما را به‌اشتباه بیاندازند.  مطالعه و بررسی تعیین عمق حفره لیزری یا عمق خراش و سختی صخره می‌تواند مفید باشد. سنجش مقیاس سختی مواد معدنی کلاسیک بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد و بر اساس ۱= ماده معدنی از طلق (با سختی 1) گرفته تا الماس (با سختی 10) سنجیده می‌شود.»
او در ادامه توضیحاتش گفت:«این تکنیک سنجش به دلیل سادگی، هنوز هم مورداستفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید با یک کیت یا بسته لوازم موردنیاز، سختی مواد معدنی مختلف را مورد آزمایش قرار دهید. اما در بررسی‌ها جدید برای اندازه‌گیری‌های کم، بیشتر از مقیاس ویکرز (Vickers) که از ۱۰۰ سال پیش رواج پیداکرده، استفاده می‌شود.»
در حال حاضر روبات مریخ‌نورد کنجکاوی به انجام‌وظیفه تعیین‌شده در منطقه Sol 1985 می‌پردازد. این روبات از موقعیت معمول خود یعنی صخره‌های سخت مریخ حرکت کرده و به سمت منطقه  Sol 1962 خواهد رفت. بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده مسیر کنجکاوی برای رسیدن به موقعیت جدید، حرکت به سمت عقب و سمت شمال شرقی موقعیت فعلی خود به مسافت ۳۰ متر است.
پیش از ترک این محوطه دوربین‌های نصب‌شده در کنجکاوی با عنوان دستگاه ترکیبی چم کم و مست‌کم (Mastcam) یک عملیات مشاهده دیگر بر شهاب‌سنگ موسوم به Ben Nevis_2 انجام خواهد داد که متشکل از یک‌تکه کوچک آهنی با چهار بخش درخشان بوده  و نور خورشید را به‌خوبی بازتاب می‌دهد. تصویر این تخته‌سنگ پیش‌ازاین توسط چم کم گرفته‌شده بود.
از سوی دیگر دوربین ناواکم نیز از مرتفع‌ترین بخش این قسمت، تصویری ۳۶۰ درجه تهیه خواهد کرد. دوربین مست‌کم نیز تصاویر مجزایی از سطح مریخ در این مأموریت تهیه‌کرده و دوربین چم کم بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده قرار است ریز تصویرهایی از راه دور (remote micro-imager) را از سطح سیاره سرخ تهیه کند.

منبع
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=6008
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها