روندها و بازیگران در صنعت فضایی آفریقا

0 1,007

با پیشرفت صنعت فضایی در جهان طی سال‌های اخیر، تعداد کشورهای آفریقایی که در این زمینه فعال شده‌اند افزایش یافته و برخی از آنها در حال تدوین برنامه‌های فضایی ملی هستند. اتحادیه آفریقا نیز با تبیین سیاست‌های فضایی این قاره  و وضع کردن راهبردهایی سعی در نظارت بر فعالیت‌های فضایی کشورهای آفریقایی دارد. در این مطلب نگاهی به روندهای کلیدی و بازیگران مهم عرصه رو به رشد فضایی در قاره آفریقا انداخته شده است.

آفریقای جنوبی، توسعه‌یافته‌ترین کشور قاره در صنعت فضایی

این کشور در سال ۱۹۹۹نخستین ماهواره خود با نام سان‌ست (Sunsat) را که توسط محققین دانشگاه استلنبوش (University of Stellenbosch) ساخته شده بود به فضا فرستاد. در سال ۲۰۰۲ کارآفرین اهل آفریقای جنوبی به نام مارک شاتلورث (Mark Shuttleworth) طی یکی از پروازهای روسیه به ایستگاه فضایی بین‌المللی به اولین فضانورد آفریقایی تبدیل شد. این کشور در سال ۲۰۱۰سازمان فضایی خود را تاسیس کرد و در سال ۲۰۱۷ دو نانوماهواره بومی به فضا ارسال کرد. مهمترین ماموریت فضایی آفریقای جنوبی در سال‌های پیش رو، ساخت بخشی از بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان است که قرار اس در این کشور ساخته شود.

نیجریه، دارای رتبه دوم صنعت فضایی آفریقا

سازمان ملی تحقیق و توسعه فضایی نیجریه در سال ۲۰۰۱تاسیس شد. اولین ماهواره این کشور با نام نیجریه ست-۱ (NigeriaSat-1) توسط راکت روسی کاسموس-۳ام (Kosmos-3M) از روسیه  در سال ۲۰۰۳به فضا پرتاب شد. از آن زمان تاکنون نیجریه 5 ماهواره به فضا پرتاب کرده NigComSat-1 به عنوان اولین ماهواره مخابراتی قاره آفریقا، مهم‌ترین آنها محسوب می‌شود. در ژانویه سال ۲۰۱۷ از عقد یک قرارداد ۵۵۰ میلیون دلاری با چین برای ساخت دو ماهواره مخابراتی جدید خبر داد. هدف از امضای این قرارداد، افزایش سهم قاره آفریقا در بازار جهانی 260 میلیارد دلاری صنعت ماهواره می‌باشد. نیجریه رسما نیت خود برای ارسال اولین فضانورد خود به فضا تا سال ۲۰۳۰ را اعلام کرده است.

کشورهای دیگر قاره آفریقا در سربالایی توسعه فضایی

 مصر اولین ماهواره سنجش از دور خود با نام اجیپت‌ست-۱ (EgyptSat 1) را در سال ۲۰۰۷به فضا فرستاد. اجیپت‌ست ۲ در سال سال ۲۰۱۴پرتاب شد و این کشور قصد دارد ایجیپت‌ست A ساخت روسیه را در سال ۲۰۱۹ به فضا بفرستد.

الجزایر، حدودا دو ماه پیش اولین ماهواره مخابراتی خود با نام الکام‌ست-1 (Alcomsat-1) را به کمک راکت چینی لانگ مارچ به فضا فرستاد. قبل از آن در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ مراکش نخستین ماهواره جاسوسی خود با نام محمد 6-A (Mohammed VI-A) را به فضا پرتاب کرده بود.

نخستین ماهواره غنا به نام غناست-۱ (GhanaSat-1) که توسط دانشجویان این کشور ساخته شده بود در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۷ به فضا ارسال شد. هزینه تولید و پرتاب این ماهواره تنها ۵۰۰ هزار دلار بود! دیگر کشور آفریقایی که قصد فعالیت در فضا را دارد اتیوپی است که طی سه تا پنج سال آینده اولین ماهواره خود را با هدف هواشناسی به فضا خواهد فرستاد.

منبع africanbusinessmagazine
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5991
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها