هوشمند سازی مراکز فرماندهی عملیات‌های فضایی آمریکا

0 737

پیچیدگی روزافزون عملیات‌های فضایی و نیاز به اتخاذ تصمیمات بهنگام، نیاز به رویکردهای نوآورانه برای توسعه فناوری‌های مربوط به مراکز کنترل و فرماندهی نبرد (BMC2) را برجسته کرده‌اند. سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا (DARPA) در همین راستا برنامه‌ای به نام هالمارک (Hallmark) را آغاز کرده که طی آن ابزارها و فناوری‌های پیشرفته‌ای را برای برنامه‌ریزی، ارزیابی و اجرای عملیات‌های نظامی آمریکا در فضا توسعه می‌دهد.

مرحله تحقیقات اولیه این برنامه تاکنون کامل شده و قراردادهای فاز اول آن که هم شامل استفاده از فناوریهای تجاری موجود، و هم شامل دنبال کردن ظرفیت‌های کاملا جدید است به ۱۱ شرکت اعطا شده است.

کلنل جرمی ریلی (Col. Jeremy Raley) مدیر برنامه هالمارک در دفتر فناوری‌های تاکتیکی دارپا می‌گوید: «مراکز کنترل و فرماندهی نبرد در قرن بیست و یکم باید با بهبود روند ارسال و ارائه اطلاعات ضروری لازم برای تصمیم‌گیری، فرماندهان را قادر به فهم شرایط و مدیریت سریع آن کنند و سپس گزینه‌های موجود برای پاسخ موثر و بهنگام را در اختیار آنها بگذارند.» وی هدف هالمارک را توسعه ابزارهای جدید سریع‌تر، تعامل‌پذیرتر و مقرون‌به‌صرفه برای این مراکز برشمرد.

فاز اول برنامه هالمارک به دنبال توسعه یک سامانه مدولار است که قابلیت اضافه، حذف و عوض کردن سریع ابزارهای مربوط به مراکز فرماندهی را داشته باشد. بخشی از این برنامه با نام روش‌شناسی ابزارها، قابلیت‌ها و ارزیابی‌های هالمارک که به اختصار Hallmark-TCEM نامیده می‌شود، بر توسعه اولین سری از ابزارها و فناوری‌های مرتبط با این برنامه و همچنین ارائه یکی از اولین نمونه‌های ارزیابی شناختی برای اطلاع از توسعه ابزارهای قابل استفاده در مراکز فرماندهی نظامی آمریکا، تمرکز دارد. ارزیابی شناختی به زبان ساده‌تر شامل به‌کارگیری روش‌های تحقیقاتی پیشرفته برای جمع‌آوری اطلاعات فناوری‌هاییست که پتانسیل استفاده در این طرح را دارند.

دارپا سعی دارد با استفاده از این رویکرد تحقیقاتی منظم، با سرعت بیشتری از ابزارها و وظایفی آگاه شود که با ترکیب آنها انتقال اطلاعات موثرتر انجام شود، آگاهی اپراتور مرکز فرماندهی از شرایط افزایش یابد و تصمیم‌گیری‌های لحظه‌ای بهتری انجام گیرد.

فرد کندی (Fred Kennedy)، رییس دفتر فناوری‌های تاکتیکی دارپا (TTO) می‌گوید: «همه اعتقاد دارند که می‌توانند رابط‌های کاربری بهتری برای ارتباط انسان و ماشین بسازند؛ اما این بهتر بودن چگونه سنجیده می‌شود؟ معمولا ما وابسته به روش‌هایی هستیم که آنچه در ذهن اپراتور می‌گذرد را برای ماشین ترجمه می‌کند، اما هدف از توسعه برنامه هالمارک این است که قادر باشیم با استفاده از روش‌های کمّی، عملکرد ماشین را بهبود ببخشیم و به نوعی آن را هوشمندتر کنیم. این یک قدم بزرگ رو به جلو می‌باشد.»

منبع spacewar
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5988
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها