آن روی سکه ساخت تعمیرکارهای ماهواره‌ای

0 937

سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (DARPA)، که بازوی علمی پنتاگون محسوب می‌شود، در حال توسعه نوعی جدید از ماهواره‌هاست که قابلیت تعمیر، سوخت‌رسانی و بروزرسانی ماهواره‌های دیگر را در مدار دارد. این برنامه که “خدمات‌رسانی رباتیک به ماهواره‌های زمین آهنگ” نام دارد، می‌تواند موجب افزایش طول عمر ماهواره‌های مخابراتی و جاسوسی گران‌قیمت شده، نیاز به جایگزینی ماهواره‌ها را کاهش داده و باعث کاهش قابل توجه زباله‌های فضایی در اطراف زمین شود. اما این فناوری مفید، یک جنبه منفی نیز می‌تواند داشته باشد.

به گفته ترزا هیچنز (Theresa Hitchens)، یکی از محققین فضایی دانشگاه مریلند (University of Maryland)، تعمیرکار فضایی با وجود مزایای زیادی که می‌تواند برای اپراتورهای ماهواره‌ای داشته باشد، به سادگی می‌تواند به عنوان یک سلاح استفاده شود. طبیعت دوگانه این ماهواره که قرار است در سال ۲۰۱۹ به فضا پرتاب شود، ممکن است باعث افزایش تنش بین کشورهای فعال در فضا شود.

برنامه ساخت ماهواره تعمیرکار در سال ۲۰۱۶ کلید خورد اما در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی که خبر همکاری دارپا با شرکت ماهواره‌ساز SSL در این زمینه منتشر شد، توجهات بیشتری به آن جلب گردید. طبق این توافق، ساخت ماهواره توسط SSL، و ساخت محموله آن که احتمالا شامل بازوهای دقیق رباتیک می‌باشد توسط دارپا صورت خواهد گرفت.

دکتر گوردون روسلر (Dr. Gordon Roesler)، مدیر این برنامه در دارپا می‌گوید ماهواره مذکور در مدار GEO فعالیت خواهد کرد که آمریکا بیش از هر کشوری در آن ماهواره دارد. وی با اشاره به مزایای تعمیرکار ماهواره‌ای از عملکرد آن دفاع کرد. اما محققان عقیده دارند فناوری‌ که به شما اجازه دهد بدون همکاری اپراتور یک ماهواره به آن نزدیک شوید، می‌تواند موجب تداخل در عملکرد یا تخریب آن ماهواره نیز بشود.

آمریکا، چین و روسیه، همگی ماهواره‌هایی را که احتمال دارد وظیفه نزدیک شدن به ماهواره‌ها در مدار LEO و معاینه کردن آنها را داشته باشند، توسعه داده‌اند. ضمن اینکه ناسا به صورت رسمی برای ساخت یک ماهواره تعمیرکار فعال در مدار LEO تلاش می‌کند. طبق گفته کارشناسان، به سادگی می‌توان این ماهواره‌ها را به لیزر یا مواد منفجره تجهیز کرد و به ماهواره‌های دیگر آسیب رساند.

علاوه بر این، در مدار GEO که ماهواره‌های گران‌قیمت‌تری نسبت به مدار LEO حضور دارند، اگر تعمیرکار ماهواره‌ای به ابزارهایی برای هک کردن یا سوء استفاده از ظرفیت‌های ماهواره‌های دیگر مجهز باشد می‌تواند منجر به شروع یک جنگ شود. به همین علت هیچنز عقیده دارد اگر آمریکا قصد دارد از چنین ماهواره‌هایی استفاده کند باید در مورد موقعیت و فعالیت آنها شفاف‌سازی کند.

منبع motherboard
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5971
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها