انتقال ماهواره بر به فضا با عظیم‌ترین هواپیمای دوقلوی جهان

0 965

یک هواپیمای غول پیکر با ظاهری عجیب کار حمل ماهواره‌بر  تا مرزجو زمین را بر عهده خواهد داشت. بزرگترین هواپیمای جهان با بال‌هایی به اندازه عرض یک زمین فوتبال برای پرتاب ماهواره به فضا و نیز حمل مسافران فضایی توریستی، مراحل نهایی تست و آمادگی قبل از شروع به پرواز را طی می‌کند.
این هواپیما به نام استراتولانچ (Stratolaunch)، از دو هواپیمای مشابه که دارای یک بال مشترک و یک بال آزاد هستند تشکیل شده است و توانایی خروج از جو کره زمین را دارا است.
این هواپیما دارای شش موتور و پهنای بال ۱۱۷ متر است و یکی از سنگین‌وزن‌ترین هواپیما‌های ساخته شده در جهان محسوب می‌شود.
پس از تکمیل آزمایش و ارزیابی هواپیما، قرار است از آن برای ارسال ماهواره، بارگیری بار‌های سنگین و جابه جایی آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان، سایر تجهیزات فضایی و حتی نقل و انتقال توریست‌های فضایی استفاده شود. محققان تخمین می‌زنند اولین پرواز این هواپیما درسال ۲۰۱۹ انجام شود.
این هواپیما که درواقع یک هواپیمای دوقلو است که از دو هواپیما در سمت چپ و راست با بال وسط مشترک تشکیل شده است، برای هدایت این هواپیما به یک خلبان، کمک خلبان و یک مهندس پرواز نیاز است که درهواپیمای سمت راست می‌نشینند و هواپیما را کنترل می‌کنند.
هواپیمای سمت چپ با وجود دارا بودن اتاقک خلبان و پنجره‌های آن دارای سیستم کنترل نیست و هدایت هواپیما تنها با استفاده از هواپیمای سمت راست انجام می‌شود.
در آخرین آزمایش انجام شده برروی این هواپیما مواردی، چون فرمان، ترمز، بررسی انواع سیستم‌ها و تله متری مورد بررسی قرار گرفته و هواپیما با سرعت ۲۵ مایل در ساعت، روی باند حرکت کرده است.
وزن هواپیما در حالت بدون حمل بار حدود ۵۰۰ هزار پوند است و می‌تواند تا وزن ۱.۳ میلیون پوند را حمل کند. با استفاده از این هواپیما، هزینه حمل و راه اندازی ماهواره‌بر ‌های فضایی کاهش فراوانی پیدا می‌کند.
این هواپیما همچنین دارای شش مخزن سوخت منحصر به فرد و از فناوری منحصربه فردی برای ساخت آن استفاده شده است.

 
منبع باشگا خبرنگاران جوان
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5937
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها