حضور سنگین خصولتی‌ها در حوزه مخابرات ماهواره‌ای

0 798

برآوردها نشان می‌دهد مخابرات ماهواره‌ای، بیش از ۸۰ درصد گردش مالی صنعت فضایی در جهان را تشکیل می‌دهد. بدین ترتیب می‌توان این بخش را ستون فقرات اقتصاد فضایی نامید. در کشور ما نیز شرکت‌های متعددی در این حوزه از دیرباز فعالیت می‌کردند با این وجود بر خلاف شرکت‌های همکاران خود در سایر کشورها هنوز هیچکدام موفق به در اختیار گرفتن یک ماهواره اختصاصی برای خود نشده‌اند. عباس ظفر دعاگو مدیر عامل شرکت خوارزم ارتباط خاورمیانه در گفتگو  با پایگاه خبری تحلیلی اسپاش در این رابطه با انتقاد از سیاست‌های دولت می‌گوید:«سیاست‌های دولت در حوزه فضایی، بخش خصوصی را نابود کرده است و بخش خصوصی واقعی وجود ندارد و آن چیزی که هم‌اکنون فعالیت می‌کند بخش خصولتی است». وی در ادامه می‌افزاید: «بخش خصوصی توان لازم برای خرید ماهواره را ندارد».

 مدیر عامل  شرکت خوارزم ارتباط خاورمیانه در ادامه به ذکر برخی از این شرکت‌ها پرداخت و تصریح کرد: «شرکت‌های خدمات مخابراتی که هرکدام به طوری وابسته به دولت هستند. وظیفه شان ایجاد علم و دانش نیست و در حقیقت به دنبال ایجاد انتفاع نیستند». دعاگو تاکید کرد:«اگر دولت اجازه بدهد که بخش خصوصی واقعی وارد این حوزه شود؛ این بخش رشد کرده، می‌تواند ماهواره نیز خریداری کند.»

به منظور پاسخ به چنین انتقاداتی سازمان فضایی تلاش کرد تدوین پروانه اپراتور ماهواره مخابراتی را در دستور کار قرار دهد و چندی پیش مدیرکل طرح و توسعه شبکه‌های ماهواره‌ای سازمان فضایی ایران اعلام کرد: «بررسی و صدور مجوز پروانه تدوین شده برای فعالیت اپراتور ماهواره مخابراتی در کشور، در دستور کار کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار دارد.»

احسان حامد رحمت ادامه داد:« دارندگان پروانه اپراتور ماهواره مخابراتی می‌توانند انواع شبکه‌های ماهواره‌ای زمین آهنگ و غیر زمین آهنگ مخابراتی و منظومه‌های ماهواره‌ای را برای ارائه انواع خدمات خرده فروشی و عمده فروشی موضوع پروانه، راه‌اندازی کنند.»

وی افزود: «با تشکیل اپراتور ماهواره مخابراتی به عنوان مهمترین حلقه و تکمیل کننده زنجیره ارزش ماهواره، شرایط مناسب برای نقش آفرینی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم شده است و با حمایت سازمان فضایی ایران، این اپراتور می‌تواند جهت دهی مناسبی به حوزه بالادستی زنجیره ارزش ماهواره دهد و در پایین دست این زنجیره نیز به بلوغ کسب و کار خصوصی و تجاری سازی خدمات مخابراتی در این حوزه منجر شود.»

 

با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5870
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها