راه شیری توسط آندرومدا بلعیده نخواهد شد

دانشمندان دریافته‌اند که به‌احتمال زیاد کهکشان راه شیری برخلاف تصورات پیشین توسط کهکشان همسایه یعنی آندرومدا بلعیده نخواهد شد.
نزدیک‌ترین کهکشان به کهکشان ما، کهکشان آندرومدا است که در فاصله دو میلیون سال نوری نسبت به ما واقع‌شده است. پیش‌ازاین همیشه تخمین زده می‌شد که این‌کهکشان به‌مراتب بزرگ‌تر از کهکشان ما است و همین امر نیز موجب می‌شود که در آینده توسط آن بلعیده شویم. بااین‌وجود نتایج یافته‌های جدید حاکی از آن است که تقریباً هم‌اندازه راه شیری است و به‌نوعی این دو کهکشان، دوقلو هستند.
این امر به این معنی است که وقتی‌که این دو کهکشان براثر حرکتشان، چند میلیارد سال دیگر به هم برخورد کنند، راه شیری توسط آندرومدا بلعیده نخواهد شد. میلیاردها کهکشان در جهان هستی وجود دارند ولی با توجه به نزدیکی آندرومدا به ما، این‌ کهکشان برای ما بسیار مهم‌تر از سایر کهکشان‌ها است و نتایج یافته‌های یادشده می‌تواند موجب شود تا آینده بشر دستخوش تغییر گردد.
دانشمندان در محاسبات خود به این نتیجه رسیده‌اند که پنج میلیارد سال دیگر، دو کهکشان راه شیری و آندرومدا به هم می‌رسند. به‌این‌ترتیب تنها احتمال تصادف ستاره‌ها و سیاره‌ها وجود دارد و دیگر شاهد جذب شدن راه شیری در آندرومدا نیستیم. البته این برخورد ممکن است که موجب شود تا بسیاری از سیاره‌ها نابودشده و ستارگان به سمت فضای بی‌نهایت پرتاب شوند و از مرکز جاذبه کهکشان بگریزند.
جالب این است که خورشید در آن زمان هنوز فعال است ولی این‌که چه بلای به سر منظومه شمسی خواهد آمد، هنوز برای دانشمندان مشخص نشده است. در بدترین حالت، منظومه شمسی به‌سوی یک سیاه‌چاله در مرکز کهکشان کشیده خواهد شد که خود این موضوع، معماهای بیشتری را به همراه دارد که البته ما در آن روز حضور نداریم تا ببینیم که چه اتفاقی خواهد افتاد.

منبع سینا پرس