1396/12/02

جزئیات نحوه ردیابی مکان هواپیما با ماهواره تجسس‌ و نجات

علیرضا منظری به تشریح سیستم ELT در هواپیماها پرداخت و اظهار داشت:« ELT یا همان emergency locator transmitter فرستنده‌ای است که نقطه وقوع سانحه را مشخص می‌کند این سامانه‌‌ به سیستم هواپیما وصل می‌شود و پس از برقراری ارتباط با سیستم ماهواره‌ای، سیگنال ارسال می‌کند». وی با اشاره به پیدا نشدن لاشه هواپیما...
جزئیات نحوه ردیابی مکان هواپیما با ماهواره تجسس‌ و نجات
علیرضا منظری به تشریح سیستم ELT در هواپیماها پرداخت و اظهار داشت:« ELT یا همان emergency locator transmitter فرستنده‌ای است که نقطه وقوع سانحه را مشخص می‌کند این سامانه‌‌ به سیستم هواپیما وصل می‌شود و پس از برقراری ارتباط با سیستم ماهواره‌ای، سیگنال ارسال می‌کند».
وی با اشاره به پیدا نشدن لاشه هواپیما ادامه داد:«باید مشخص شود که چرا ELT هواپیمای سانحه‌ دیده آسمان سیگنال ارسال نمی‌کند و البته باید شرکت هواپیمایی آسمان و سازمان هواپیمایی کشوری دراین‌باره اظهارنظر کنند. ممکن است ELT هواپیمای آسمان فعال بوده ولی پس از سانحه غیرفعال شده است یا آنکه اصلاً این هواپیما مجهز به ELT نبوده است».
امکان ناتوانی آسمان در پرداخت آبونمان ELT به دلیل تحریم‌ها
منظری بیان کرد:«البته اینکه عنوان می‌شود شرکت هواپیمایی آسمان آبونمان بابت خدمات ELT به شرکت ارائه‌دهنده خدمات این سیستم پرداخت نکرده است  خود موضوعی است که باید بررسی شود ولی چندان موضوع پیچیده‌ای نیست زیرا رقم آبونمان، رقم زیادی نیست».
وی ادامه داد:«از سوی دیگر موضوعی که باید بررسی شود این است که احتمال دارد به دلیل شرایط تحریم امکان پرداخت آبونمان برای هواپیمایی آسمان به آن شرکت بین‌المللی فراهم نبوده است».
عمده سهام شرکت ارائه‌دهنده خدمات ELT متعلق به آمریکا است
این کارشناس حمل‌ونقل هوایی گفت:«شرکتی که خدمات ELT ارائه می‌دهد مؤسسه‌ای بین‌المللی است و عمده سهام آن متعلق به یک شرکت آمریکایی است؛ این مؤسسه‌ای است که یک ماهواره تجسس و نجات را به فضا پرتاب کرده است و این ماهواره در فضا می‌چرخد؛ شرکت‌های هواپیمایی عضو این مؤسسه می‌شوند و با پرداخت آبونمان خدمات ELT  می‌گیرند یعنی هرزمانی که سانحه‌ای برای هواپیما رخ دهد و یا ضربه‌ای مهلک به آن وارد شود، این سیستم از هواپیما سیگنال می‌دهد و آن ماهواره این سیگنال‌ها را دریافت می‌کند».
منظری افزود:«وقتی سیگنال ELT از سوی ماهواره تجسس و نجات دریافت می‌شود، بررسی داده‌ها حاکی از آن خواهد بود که موقعیتی که این سیگنال‌ها ازآنجا ارسال می‌شود، کجاست؟ نظیر تلفن همراه که امکان ردیابی محل فرد از طریق سیگنال آن موبایل و سیستم مرکزی وجود دارد».
هنوز هم امکان دریافت داده‌ها‌ و سیگنال‌‌ احتمالی از ماهواره تجسس و نجات وجود دارد
نماینده اسبق ایران در ایکائو اظهار داشت:«در ELT سیگنال‌هایی که ارسال می‌شود از سوی ماهواره دریافت می‌شود؛ مقر این شرکت در فرانسه قرار دارد اما مسئولان شرکت هواپیمایی آسمان و سازمان هواپیمایی می‌توانند با مؤسسه مذکور ارتباط برقرار کنند و اگر آن مؤسسه سیگنالی دریافت کرده است، داده‌های آن را دریافت کنند».
معاون اسبق سازمان هواپیمایی بیان کرد:«احتمالاً اگر آن مؤسسه بخواهد داده‌ها را در اختیار ما قرار دهد ممکن است اعلام کند آبونمان‌های عقب‌افتاده را هم پرداخت کنید ولی به‌هرحال می‌توان با چنین تعاملی دیتاها را دریافت کرد اما مهم آن است آن سیگنال از سوی ELT به ماهواره ارسال‌شده باشد که نمی‌دانم واقعاً آن سیگنال ارسال‌شده یا خیر».
وی اظهار داشت:«این سیستم پس از دریافت ضربه فعال می‌شود و تا زمانی که ضربه‌ای به هواپیما نخورد فعال نمی‌شود و فعال شدن آن نیز پس از برخورد هواپیما به آب نیز انجام می‌شود و سیگنال می‌دهد».
تجهیز هواپیما به ELT از الزامات ایکائو و کتاب هواپیما نیست
منظری با تأکید بر اینکه ELT  ‌جزو الزامات هواپیما نیست، گفت:«در بسیاری از کشورهای دنیا، هواپیماها الزاماً مجهز به ELT نیستند و این جزو مقررات و الزامات کتاب هواپیما هم نیست، البته در کتاب هواپیما ELT وجود دارد اما الزامی که حتماً برای پرواز به آن نیاز است، وجود ندارد و هر شرکتی می‌تواند آن را فعال یا غیرفعال کند».
شاید الآن هم ELT هواپیما به ماهواره سیگنال می‌دهد
نماینده اسبق ایران در ایکائو ادامه داد:«اینکه از هواپیمای سانحه دیده آسمان سیگنالی ارسال نمی‌شود ممکن است این سیستم به هر دلیلی غیرفعال باشد یا اینکه اصلاً احتمال دارد این ELT سیگنال می‌دهد و آن ماهواره تجسس و نجات هم دریافت می‌کند؛ بنابراین ضرورت دارد که موضوع را از آن مؤسسه پیگیری کنیم».
این کارشناس حمل‌ونقل هوایی گفت:«گروه تجسس و نجات شرکت و سازمان باید پیگیر دریافت اطلاعات از ماهواره تجسس و نجات مذکور باشد».
جزئیات‌ آخرین لحظات ارتباط خلبان با برج مراقبت
معاون اسبق سازمان هواپیمایی بیان کرد: اینکه عنوان می‌شود هواپیما به کوه برخورد کرده است حرفی کاملاً غیر کارشناسی و غیرمنطقی است و هیچ‌کدام مفاهیمی مستند نیست.
وی ادامه داد:«تنها چیزی که تا این لحظه تقریباً شفاف است این است که خلبان هواپیمای سانحه دیده آسمان آنجا که باید با مرکز کنترل بابت کاهش ارتفاع هماهنگ کند، هماهنگی‌ها را انجام داده است و در نزدیکی فرودگاه بابت کاهش ارتفاع درست عمل کرده و شرایط عادی بوده است و درخواست کاهش ارتفاع از ۲۱ هزارپا به ۱۷ هزارپا داده است که به خلبان تأیید کاهش ارتفاع داده‌شده است».
ارتباط رادیویی خلبان پس از کاهش ارتفاع قطع می‌شود
منظری گفت:«مشکل‌ این بوده است که پس‌ازاین تقاضای کاهش ارتفاع، ارتباط رادیویی‌ خلبان‌ قطع می‌شود و این مهم است بررسی شود چرا ارتباطات رادیویی قطع‌شده است که پس از بازگشایی و خواندن جعبه سیاه همه این ابهامات رفع می‌شود».
 

داخلی | مخابرات ماهواره‌ای |

نظر شما
اخبار مرتبط

خدمات فضایی برای هواپیمای سانحه دیده؛ آیا امکان رهگیری ماهواره‌ای هواپیماها در کشور وجود ندارد؟

1396/11/29
به دنبال اعلام خبر دردناک ناپدید شدن هواپیما در مسیر تهران - یاسوج و اعلام سقوط آن از سوی منابع آگاه، از طرف یک شرکت ایرانی اعلام شد که تنها ۲۰ روز پیش یک رهگیر ماهواره‌ای را بر روی این...

پربازدیدکننده ترین خبر

فرانسه سومین ماهواره سیراکیوس ۴ را به ناوگان مخابرات ماهواره‌ای نظامی آینده خود اضافه می‌کند

بر اساس اعلام یک مقام وزارت دفاع فرانسه در ۱۶ آبان ۹۷، این کشور ماهواره جدیدی را به نسل نوین منظومه ماهواره‌ای زمین ثابت خود که در آینده به مدار زمین می‌رود اضافه می‌کند. مسئول برنامه ارتباط‌های ماهواره‌ای در اداره کل ارتش فرانسه، که پشتیبانی نیروهای مسلح این کشور را برعهده دارد، اعلام کرد که لزوم ارتباط ماهواره‌ای پهبادها و هواپیماهای نظامی نیاز به ماهواره سیراکیوس۴ (Syracuse 4) متفاوتی را ایجاد کرده است که حداکثر تا سال ۲۰۳۰ به فضا فرستاده خواهد شد. در ناوگان نوین مخابرات ماهواره‌ای نظامی فرانسه ابتدا دو ماهواره پیش‌بینی شده بود. ماهواره‌های سیراکیوس۴آ و ۴بی برای حمل بارهای مفیدی که در باند X و کا-بند (Ka-band) کار می‌کنند طراحی‌شده‌اند و قابلیت مقاومت در برابر تهدیدهای گوناگون را ازجمله حمله‌های سایبری، پارازیت و حملات هسته‌ای در ارتفاع‌های بالا دارد. موضوعی که باعث شده است فرانسه در اندیشه اضافه کردن ماهواره دیگری بیفتد این است که ماهواره‌های سیراکیوس۴آ و ۴بی دارای پرتوهای نقطه‌ای هستند که سیگنال‌های ماهواره را روی یک منطقه جغرافیایی محدود متمرکز می‌کند. این نوع پرتوهای متمرکز معمولا برای نیروهای زمینی که نسبتا آرام حرکت می‌کنند و تا هنگام رسیدن به محدوده درگیری نیاز به ارتباط ماهواره‌ای ندارند مناسب است، اما برای هواپیماهای نظامی که ممکن است صدها یا حتی هزاران کیلومتر را حین عملیات طی کنند مناسب نیست.