اسپیس ایکس ماهواره‌های اینترنتی را به فضا پرتاب کرد

0 780

نمونه اولیه ماهواره‌های اینترنتی شرکت فضایی اسپیس‌ایکس در حالی پنج‌شنبه شب، ۳ اسفندماه به فضا پرتاب شد که این شرکت قصد دارد طی سال‌های آتی هزاران ماهواره از این منظومه را در مدار زمین قرار دهد.

هدف اصلی این پرتاب قرار دادن ماهواره اسپانیایی پاز (PAZ) به اپراتوری شرکت اسپانیایی هیسدست (Hisdesat) در مدار بود. این ماهواره سنجشی قابلیت عکسبرداری راداری در باند X از زمین با دقت بالا را دارد و تصاویر تهیه‌شده طی ماموریت 5.5 ساله خود را در اختیار مشتریانی از جمله دولت اسپانیا خواهد گذاشت. قرارداد ساخت ماهواره پاز به عنوان نخستین ماهواره سنجش راداری اسپانیا در سال 2008 بین هیسدست و شرکت آستریوم اسپانیا (Astrium España) امضا شد. بودجه ساخت این ماهواره حدودا 160 میلیون یورو تخمین زده شده که بخش اعظم آن توسط مالک اصلی آن یعنی وزارت دفاع اسپانیا پرداخت شده است. ماهواره 1200 کیلوگرمی پاز بر اساس باس ماهواره‌ای آستروباس (AstroBus) طراحی شده و در مدار SSO در فاصله 505 کیلومتری زمین فعالیت خواهد کرد.

دو محموله ثانویه‌ای که به همراه ماهواره پاز بر روی راکت فالکون 9 سوار بودند، همانطور که گفته شد نمونه اولیه ماهواره‌های اینترنتی شرکت اسپیس ایکس با نام‌های Microsat-2a  و  Microsat-2bبودند. این ماهواره‌ها جزوی از یک برنامه بزرگ و بلند مدت برای تحت پوشش اینترنت قرار دادن کل سطح کره زمین با استفاده از ۱۲هزار ماهواره هستند. از این تعداد، ۴۴۲۵ ماهواره قرار است در ارتفاع ۱۱۳۰ کیلومتری و ۷۵۱۸ فروند نیز در ارتفاع ۳۲۱ کیلومتری از سطح زمین قرار بگیرند تا محدوده‌های فرکانسی مختلفی را پوشش دهند. با ناوگانی به این بزرگی از ماهواره‌ها می‌توان تمام نقاط موجود روی کره زمین را تحت پوشش قرار داد. ماهواره‌های 400 کیلوگرمی میکروست 2a و 2b طی طول عمر یک ساله خود تجهیزاتی از جمله ترانسپاندر باند Ku را آزمایش خواهند کرد.

شرکت اسپیس ایکس امید زیادی دارد تا در آینده شبکه اینترنت فضایی‌اش موسوم به استارلینک (Starlink) به یک منبع درآمدزایی بسیار بزرگ تبدیل شود. بر اساس پیش بینی‌ها این شبکه تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۴۰ میلیون کاربر و ۳۰ میلیارد دلار درآمد سالیانه خواهد داشت. البته هنوز پیچیدگی‌ها و دشواری‌های بزرگی بر سر راه اجرای پروژه بلند پروازانه استارلینک وجود دارد. مدیریت هماهنگ ۱۲هزار ماهواره در حال گردش به دور زمین و تضمین رسیدن سیگنال‌های قدرتمند و پایدار به همه نقاط به هیچ وجه آسان نیست.

طبق برنامه نخستین ماهواره‌های شبکه استارلینک در میانه‌های سال آینده میلادی به فضا پرتاب خواهند شد. این همان تاریخی است که شبکه رقیب یعنی وان‌وب (OneWeb)  نیز قصد دارد ماهواره‌های اینترنتی خود را به جو زمین ارسال نماید.

منبع Space
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=5832
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها