1396/11/28

ایجاد سامانه‌های پایش ماهواره‌ای

رئیس سازمان فضایی با اشاره به اقدام این سازمان در ایجاد برخی سامانه‎‌های پایش ماهواره‌ای گفت:«چندین خدمت کاربردی از طریق درگاه سازمان فضایی ایران قابل دسترسی است».
ایجاد سامانه‌های پایش ماهواره‌ای

مرتضی براری در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت:«سازمان فضایی ایران با هدف گسترش خدمات مبتنی بر فناوری سنجش از دور به جامعه کاربران، با اتخاذ رویکردی جدید، آمادگی تأمین و ارائه داده‌های ماهواره ای به کسب و کارهای نوپا را دارد».
وی گفت:«در حال حاضر، سازمان فضایی ایران اقدام به ایجاد برخی سامانه‌های پایش ماهواره‌ای کرده که شامل بیست خدمت کاربردی قابل دسترس از طریق درگاه سازمان فضایی ایران است».
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به این خدمات ادامه داد:«برخی از این خدمات شامل پایش منابع آب (سطوح دریاچه های ارومیه، بختگان، مهارلو)، پایش گرد و غبار در سطح کشور و منطقه، پایش برف در سطح کشور و منطقه، پایش زلزله، سیل و خشکسالی می شود».
رئیس سازمان فضایی ایران تاکید کرد:«در رویکرد جدید و به منظور حمایت از شکل‌گیری کسب و کارهای جدید در این حوزه، جهت‌گیری سازمان به ایجاد زیرساخت و بستر ارائه خدمات در کنار تامین داده‌های فضایی مورد نیاز و در اختیار قرار دادن آن به شرکت‌های خدمات دهنده است».
وی هدف از این رویکرد را رفع نیازهای کشور و فراهم شدن زمینه ایجاد اشتغال پایدار برای فعالان این حوزه عنوان کرد.

«سامانه پایش ماهواره‌ای زمین» طرح برتر ملی شد

1396/09/23
«سامانه پایش ماهواره‌ای زمین» متعلق به سازمان فضایی ایران، طرح برتر ملی در مدیریت جهادی شد.

پایش فرونشست دشت های فارس با تصاویر ماهواره ای راداری

1396/09/29
مدیرکل مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی منطقه جنوب (شیراز) از پایش فرونشست زمین در دشت های فارس با استفاده از پردازش تصاویر ماهواره ای راداری توسط این مرکز خبرداد.

مریخ را با چشم غیر مسلح در آسمان ببینید

ماه آتی میلادی برای نخستین بار در ۱۵ سال اخیر فاصله مریخ تا زمین به کمترین میزان (۳۵.۸ میلیون مایل) می‌رسد و با چشم غیر مسلح می‌توان مریخ را در آسمان تماشا کرد. به گفته دین رگاس، یکی از ستاره شناسان رصدخانه سینسیناتی، ۳۱ جولای فاصله سیاره سرخ رنگ تا زمین ۳۵.۸ میلیون مایل خواهد بود. در این بازه زمانی مریخ با چشم غیر مسلح قابل مشاهده خواهد بود. محققان دلیل نزدیک شدن مریخ به زمین را ویژگی‌های خاص مدار این سیاره می‌دانند. زمین ۳۶۵ روز طول می‌کشد تا دور خورشید مدار بزند. حال آنکه مدار مریخ دور خورشید ۶۸۷ روز است. این بدان معناست که دو بار مدار زمین دور خورشید معادل یک بار سفر مریخ دور این ستاره است. به همین دلیل گاهی اوقات دو سیاره در دو سوی مخالف خورشید قرار می‌گیرند، اما تقریبا هر ۲۶ ماه یکبار زمین از فاصله بسیار نزدیک مریخ گذر می‌کند. گاهی اوقات همزمان با این رویداد سیاره سرخ و خورشید در دو سوی زمین قرار می‌گیرند. در این وضعیت مریخ و خورشید در دوسوی مخالف زمین هستند. از دیدگاه ساکنان زمین، همزمان با غروب خورشید در غرب، مریخ از سمت شرق طلوع می‌کند. سپس تمام شب در آسمان می‌ماند. اگر زمین و مریخ مداری دایره‌وار داشتند این وضعیت نیز سبب می‌شد دوسیاره به یکدیگر نزدیک شوند. اما مدار هر دو آنها بیضی شکل است بنابراین مریخ و زمین در انتهای هر مدار خود، کمی به خورشید نزدیک تر می‌شوند. همانطور که گفته شد، هر ۲۶ ماه فاصله مریخ و زمین به کمترین میزان می‌رسد. از سوی دیگر هر ۱۵تا۱۷ سال این اتفاق با واقعه perihelion یا نزدیک شدن فاصله مریخ و خورشید همزمان می‌شود. ترکیب این دو رویداد ماه آتی اتفاق می‌افتد.